Vitt eller mörkt bröd

Även om det var längesedan socialstyrelsen uppmuntrade den svenska befolkningen till 6-8 skivor bröd om dagen så är brödet ett viktigt inslag i de flestas kosthållning. Men vilket skall man egentligen välja bland fullkorn, surdeg och osötade varianter. Läs mer

7-åringar täcker en tredjedel av energibehovet med socker!

Jag avskyr leklandskalasen! Förlåt alla välmenande föräldrar och lyckliga jubilarer! Det finns många som har synpunkter på de ekonomiska aspekterna, på överdådet eller det opersonliga (att man köper sig fri från 'besväret'). Läs mer

Stora näringsmässiga skillnader mellan olika salladssorter

Nyttig eller meningslös? Innehåller salladen något av värde? Det beror på vilken sort du väljer! Läs mer

100 gram smågodis - eller allt det andra

Bilderna innehåller likvärdigt med energi men helt olika näringsinnehåll. Dessutom är skillnaden i mättnaden mellan godisbitarna och mellanmålet/frukosten väsentligt. Anmärkningsvärt. Eller hur? Läs mer

Vi äter hälsosammare och använder mer tillskott

Idag äter nästan sex av tio svenskar tillskott i form av vitaminer och mineraler. Det innebär en ökning med 24 procent sedan 2010 enligt Konsumentföreningen Stockholm. 27 procent av dem som äter extra vitaminer och mineraler uppger att de gör det för att de anser sig inte få i sig tillräckligt via den vanliga kosten. Samtidigt ökar försäljningen av hälsosamma livsmedel under perioden 2010-2014. Bland annat så ökar nötter, fröer, baljväxter, fullkornsprodukter och bär liksom proteinrika livsmedel som kvarg och ägg. Läs mer

Förvaring och tillagning för maximalt med näring

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Nedfrysning, upptining och uppvärmning av mat medför en del näringsförluster. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Läs mer

An apple a day keeps the doctor away

Nej, ett dagligt äpple kan inte påstås minska behovet av läkare eller sjukhusvård men kanske av mediciner. Läs mer

Fler grönsaksalternativ gör att barn äter mer grönt

Barns grönsakskonsumtion ligger långt under vad som rekommenderas. Att stimulera intaget av grönsaker är en utmaning för såväl föräldrar som barnomsorg och vårdgivare. Färsk forskning visar att barn som får välja mellan ett par olika grönsaksalternativ äter mer grönsaker än de som saknar olika alternativ. Dessutom ökar grönsaksintaget med stigande ålder. Läs mer

Ge bort näringsrika påskägg i år

Ägget är en riktig 'näringsbomb'. Med bara ett enda ägg får du till exempel i dig 7 gram fullvärdigt protein. Samtidigt uppfyller du väsentliga delar av dagsrekommendationen för ett flertal vitaminer och mineraler; D-vitamin 11 %, A-vitamin 18 %, E-vitamin 13 %, Riboflavin 20 %, Niacin 13 %, B12 41 %, Fosfor 18 %, Järn 7 % och Selen 36 %. Läs mer

Folsyra minskar risken för stroke

Folsyra (även kallat folat) är ett B-vitamin som återfinns i gröna bladgrönsaker, broccoli, baljväxter, kål och bär. Tillskott av detta vitamin rekommenderas för alla som kan tänkas bli gravida (från en månad innan graviditetsstart till tolv veckor in i graviditeten) för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret. En nyligen publicerad forskningsstudie visar nu att folsyratillskott även kan minska risken för stroke hos personer med högt blodtryck. Läs mer