D-vitaminberika din lunch

Dagens D-vitamintips är att äta utomhus nu när solen och värmen gjort entré. Även om min lunch idag vare sig innehöll fet fisk eller berikade mejeriprodukter så lyckades jag täcka mitt dagsbehov av D-vitamin med en halvtimme vid husväggen! Ut och njut! Läs mer

Rött eller vitt kött – näringsmässiga skillnader

Vi svenskar äter cirka 50 kilo kött per person och år, till det kommer drygt 20 kg charkuterier och ca 10 kilo frysta produkter innehållande kött (Statistik från jordbruksverket 2012). Köttkonsumtionen har ökat hela 40 % sedan 1990. Både miljö- och hälsomässigt tyder det mesta på att vi bör minska ned på det röda köttet (nöt, fläsk, lamm) till förmån för vegetabilier, fisk eller vitt kött (fågel). Vad innebär det näringsmässigt om vi byter ut det röda köttet mot det vita? Läs mer

Barn är inte små vuxna när det gäller behov av energi och näring

Efter dagar av matvägran tycks han plötsligt inte ha någon botten. Barn har ett periodvis högt energibehov (ca tre gånger högre än en vuxens per kilo) för att möjliggöra tillväxt. Det kan gå dagar som de inte växer alls för att sedan skjuta i höjden över natten. Kostrekommendationer till barn varierar betydande mellan olika europeiska länder och vilar på en betydligt svagare vetenskaplig grund än råden som riktar sig till vuxna. I Sverige ser kostråden för barn över 2 år i princip likadana ut som för vuxna. Läs mer

Aktiva barn presterar bättre och äter bättre

Nu drar sportlovsveckorna igång. Grundtanken är att skapa förutsättningar för vintersportande. Många undersökningar vittnar emellertid om att lovet används till allt annat än sport och att skärmtiden blir än mer uttalad denna vecka. Att aktivera sig är en investering i glädje, hälsa och prestation! Läs mer

KATEGORI: Näring , Mat

Mellanmål mellan målen

När det gäller måltidsordningen, och hur vi fördelar måltiderna över dygnet, så är det oftast bäst att äta regelbundet och fördela energi- och näringsintag över dagen. Nötter är ett näringstätt, energirikt och praktiskt mellanmål som är lätt att ha till hands. Läs mer

Stillasittande är skadligt även om du tränar

Alla vet att det är bra att röra på sig. Kanske hör du till dem som har en stillasittande vardag men försöker kompensera det genom att träna ett par gånger i veckan. Det räcker inte! Ett stillasittande liv är tydligt kopplat till ohälsa även om man tränar. Läs mer

KATEGORI: Äldre , Prestation , Hälsa

Salt på gott och ont

Vanligt koksalt innehåller natrium. Natrium är ett livsviktigt mineral som behövs för vätskebalans, normal blodvolym, näringstransport och nervsignalöverföring. Utan salt sätts alltså livsviktiga kroppsfunktioner ur spel. Vid extrema svettförluster, som vid hård träning eller tävling i varmt klimat, finns det risk för Hyponatremi, dvs. saltbrist i blodet. Läs mer

4 koppar kaffe om dagen är okej

En av våra mest älskade drycker beskrivs som allt från hälsovådlig till en prestationshöjande hälsodryck. Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet (Efsa) gick idag ut med att 4 koppar om dagen inte medför några negativa hälsoeffekter för vuxna. Läs mer

KATEGORI: Prestation , Näring

Nytt år – nya möjligheter

Hör du till en av dem som avgett ett löfte för det kommande året? Kanske vill du testa den där aktiviteten du alltid sagt att du vill prova, äntligen resa till drömresmålet, starta en ny karriär, röra på dig mer eller äta bättre. Andra veckan i januari är den bästa för gymindustrin. Många vill komma igång efter julledigheten och önskar bättre form för kommande år. Läs mer

KATEGORI: Näring , Mat

Jultid = Sockertid

I en tid med glöggfester, lussebullsbak, julfikan, dignande dessertbord som avslutning på julborden, chokladaskar och skumtomtar aktualiseras frågan om socker. Är det bara dålig karaktär som gör att vi har så svårt att tacka nej? Hur mycket socker finns det egentligen i glögg och pepparkaka? Och är det verkligen sant att man skall lägga en sockerbit i julgransfoten? Läs mer