KATEGORI: Barn , Alla , Övrigt , Kvinna

Kostråd till diabetiker

Omkring 4 procent av alla svenskar har Diabetes. Den vanligaste formen är typ 2-diabetes, som till stor del påverkas av vår livsstil. Läs mer

KATEGORI: Barn , Alla , Mat , Hälsa

Protein livet igenom

I senaste numret av Nordisk Nutrition så är temat protein. Många lever med villfarelsen ju mer protein desto större muskelmassa och proteintillskott är en mångmiljard-industri. Läs mer

KATEGORI: Barn , Alla , Övrigt , Kvinna

Barn äter mer grönsaker och mindre godis

En färsk undersökning av svenska skolbarns matvanor visar att konsumtionen av frukt och grönt ökar, samtidigt som det konsumeras mindre läsk och sötsaker. Läs mer

KATEGORI: Barn , Alla , Övrigt , Kvinna

Större portioner även i ”Nattvarden”

Debatten handlar oftast om vilket enskilt näringsämne som kan förklara att vi blir allt tyngre. Faktum är att enligt statistik från jordbruksverket så äter vi mer av det mesta idag jämfört med för 20 år sedan. Läs mer

KATEGORI: Barn , Alla , Kvinna , Hälsa , Graviditet och amning

Amma i 4 månader så får ditt barn skydd mot astma

Barn som helammas sina fyra första månader, eller längre, löper minskad risk att utveckla astma. Amningen ger också ett visst skydd mot allergier. Läs mer

KATEGORI: Alla , Mat , Hälsa , Kvinna

Kvinnohjärtan är känsligare för snabba kolhydrater

En stor italiensk studie visar att kvinnor som äter mycket snabba kolhydrater har en dubblerad risk för hjärtinfarkt. Läs mer

KATEGORI: Alla , Näring , Mat

Dekoration eller grönsak

Vi bör äta minst ett kvarts kilo grönsaker om dagen. En rekommendation som långt ifrån alla uppfyller. Dessutom är det viktigt att välja näringsrika grönsaker. Läs mer

KATEGORI: Alla , Näring , Mat

Det näringsrika ägget

Genom att äta ett enda kokt ägg så tillgodoser du stora delar av det dagliga näringsbehovet. Läs mer

KATEGORI: Alla , Näring , Mat , Hälsa

En av tio svenskar äter tillräckligt med frukt och grönt

70 procent av svenskarna uppger att de äter en varierad kost. Men bara en av tio uppfyller rekommendationen om ett halvt kilo frukt och grönt dagligen. Läs mer

KATEGORI: Alla , Äldre , Mat , Hälsa

Målet är att halvera saltintaget

Saltintaget bör begränsas till 5-6 gram per dag, vilket motsvarar ungefär en tesked. Det är hälften av vad vi svenskar i genomsnitt äter. Läs mer