KATEGORI: Övrigt

Magbesvär vid löpning är vanligt men det finns knep att ta till

Så här på sommaren är det mycket folk ute i löparspåret och på stigarna. Kanske hör du till dem som anmält dig till ett löplopp i höst för att motivera dig till semesterträning. Vi är många som älskar löpning, men många besväras av en krånglande mage. Har du magproblem så är du inte ensam och det finns knep att ta till för att minska problemen. Läs mer

SVALKANDE GAZPACHO – SOM LÄTT SOMMARLUNCH ELLER PERFEKT FÖRRÄTT

Vi fortsätter på sommartemat. Det skall vara enkelt, snabbt, svalkande, gott och näringsrikt! Då passar det utmärkt med gazpacho. Kall tomatsoppa som får mer protein och näring med linssallad som topping. Ha en fortsatt skön sommar! Läs mer

KATEGORI: Näring

Näring från köksträdgården

Det finns en enorm tillfredställelse i att själv driva upp det man lägger på tallriken. Salladen är både god och dekorativ men för att det skall bli någon näring att tala om måste du välja rätt sort. Det är stora näringsmässiga skillnader mellan sorterna. Läs mer

KATEGORI: Näring

Kirskålsomelett

Ett svårutrotat ogräs i trädgården som kan användas som spenat eller andra gröna bladgrönsaker. Den kan ätas både färsk och tillagad. Om du vill äta den färsk så välj helst de späda bladen. Använd kirskål istället för spenat eller nässlor i en soppa, istället för spenat i din smoothie eller som nedan som fyllning i en omelett. Näringsrikt, enkelt och snabbt. Mer klimatsmart än att välja det som växer vilt, naturligt rikligt och som sällan tas tillvara finns väl knappast heller. Glad sommar! Läs mer

LUNCH PÅ 7 MINUTER

Det är säkert fler med mig som titt som tätt går upp i jobbet framför datorn och tiden bara försvinner och gör sig påmind först när magen kurrar (trots att man inte är klar!?). Idag var en sådan dag. Klockan var helt plötsligt ett och det fick bli en snabblunch på hemmakontoret. Det kan fortfarande bli gott – och näringsrikt. Efter en välbehövlig paus i sommarvädret och med förnyad energi kunde jag slutföra uppgiften. Läs mer

BÖNRÖRA MED KRONÄRTSKOCKA

Vita bönor innehåller lika mycket protein som skinka (22% av vikten). Dessutom ger de massor av fiber, folsyra, B6, tiamin, niacin, zink, kalium, järn, fosfor och magnesium. Kolhydraterna är långsamma och ger en långsam, varaktig höjning av blodsockerkurvan som gör att man håller sig mätt längre. Ur närings- och hälsosynpunkt skulle många tjäna på att byta ut kött mot mer bönor och andra baljväxter. Läs mer

KATEGORI: Näring

Supersnabba kladdkakan utan socker, mjöl eller smör

För alla som precis som jag älskar choklad. Oftast innebär det att jag äter en ruta mörk choklad till kaffet efter middagen. Men ibland vill man ha mer. När chokladsuget är intensivt är det bra att kunna göra något snabbt som inte ger en massa tomma kalorier. Denna kladdkaka tar 3 minuter att slänga ihop. Och innehåller vare sig socker, mjöl eller smör. Läs mer

KATEGORI: Näring

Rapsolja i stekpannan och dressingen

Olja på raps har på grund av sin fettsammansättning och neutrala smak många användningsområden. Att den dessutom är lokalproducerad och billig gör den till en utmärkt fettkälla. Läs mer

KATEGORI: Näring

Mjölk eller mjölk

Havremjölk, mandelmjölk eller kokosmjölk? Allt fler väljer växtbaserade alternativ till mjölk. Fungerar det att byta ut den vanliga mjölken till vegetabiliska alternativ? Läs om näringsmässiga effekter. Läs mer

KATEGORI: Prestation , Mat

Magbesvär vid löpning är vanligt men det finns knep att ta till

Nu när det är vår börjar fler och fler löpare dyka upp i spåret. Hör du till dem som älskar löpning men besväras av en krånglande mage. Du är inte ensam och det finns knep att ta till för att minska problemen. Läs mer