Älskade kaffe - om koffein, hälsa och prestation

Vi svenskar dricker 3,5 koppar om dagen. Bara i Finland dricker man mer. Är det skadligt? Eller är det rent av bra och till och med prestationshöjande? Och hur är det med den påstådda vätskedrivande effekten? I dagens blogginlägg bjuder jag på lite fakta om en av våra mest älskade drycker och stimulantia. Läs mer

Folatrik bönröra till burgare

Jag följer upp förra blogginlägget, där du kunde lära dig mycket om folat och hur svårt det är att få i sig, med ett folatrikt lunchtips. Läs mer

Folsyra - allt du trott, undrat om det stämmer och det du inte visste

Är folat och folsyra samma sak? Varför rekommenderas det som tillskott för fertila kvinnor? Räcker det att äta frukt och grönsaker för att få i sig tillräckligt? Läs mer

Järnrik ärtpesto med mandel

Som du kunde läsa i förra veckans inlägg med fokus järn så krävs det för dig som kvinna att du äter 1,8 kg spenat, 420 gram persilja eller drygt 2,5 kg broccoli för att uppfylla dagligt rekommenderat intag av järn. Det finns emellertid en rad knep du kan ta till för att underlätta järnupptaget i en vegetabilisk kost. Läs mer

Järn – allt du trott, undrat om det stämmer och det du inte visste

Om du skall uppfylla den dagliga järnrekommendationen med broccoli så behöver du äta 2,5 kg broccoli. Och juicen underlättar faktiskt inte järnupptaget i blodpuddingen. Men en kopp kaffe på maten kan väl inte spela någon roll, eller? Här reder jag ut begreppen kring några av våra vanligaste föreställningar om järn! Läs mer

OEMOTSTÅNDLIGA MAGNESIUMBARS

Pumpakärnor, torkade aprikoser, choklad, kakao, snabbkaffe och hasselnötter har det gemensamt att de innehåller mycket magnesium. Här samsas de i en extremt god energibar! Ditt magnesiumintag kommer garanterat att vara högt när du fått smak för dessa! En bit ger dig en tredjedel av ditt rekommenderade dagliga magnesiumintag. Läs mer

KATEGORI: Barn , Alla , Graviditet och amning

Amning förbättrar tarmfloran vilket minskar risken för fetma

Jag sitter med min en vecka gamla bebis bredvid mig! För tredje gången har jag lyckan att uppleva detta oerhörda! Läs mer

Magnesium – allt du trott, undrat om det stämmer och det du inte visste

Magnesium är livsviktigt för alla kroppens celler och tillhör de mineraler vi behöver lite mer av. Visste du att mycket fullkorn hämmar magnesiumupptaget men att surdegsjäsning underlättar! Stämmer det verkligen att kakao är den bästa magnesiumkällan? Och hur är det när du får krampkänning i vaden ute i löpspåret, är det magnesium du har brist på? Läs mer

Svartvinbärsgott

Ett mellanmål, eller varför inte som dessert. Enkelt, gott och maxat med C-vitamin. Som att ha sommaren på besök. Läs mer

KATEGORI: Alla , Näring , Kvinna , Hälsa

Kalcium-tillskott är till för de som behöver dem

Varannan svensk kvinna över 50 år riskerar benbrott på grund av benskörhet, osteoporos. Det är väl underbyggt att fysisk aktivitet, att avstå från att röka och tillräckligt med kalcium är viktigt för att uppnå och bibehålla ett starkt skelett livet igenom. Som med så mycket annat skall man dock inte överdriva kalciumintaget. Ny svensk forskning visar att medelålders kvinnor som äter väldigt mycket kalcium löper högre risk att dö i förtid. Läs mer