C-vitamin – allt du trott, undrat om det stämmer och det du inte visste

C-vitamin är ett av våra mest välkända näringsämnen. Ett vitamin för oss men inte för hunden där hemma. Vattenlösligt vilket får betydelse för hur vi tillagar. Fungerar som ett slags rostskydd i kroppen men förhindrar knappast förkylning. Och visst kan det underlätta upptaget av järn – så länge järnkällan är vegetabilisk. Men räcker det verkligen med en apelsin om dagen? Läs mer

Sous vide – för näringsrik tillagning

Sous vide, i vakuum på franska, innebär att råvarorna vakuumpackas och tillagas under kontrollerad temperatur i ett vattenbad. En tillagningsmetod som förenklar matlagningen och bättre tillvaratar näring och smak. Läs mer

Färgsprakande råkost

En sallad att bygga måltiden kring. Så vacker, festlig, god och näringsrik att du kan servera vad som helst till. Alla kommer ändå bara att minnas salladen! Dessutom är den extremt enkel, det genomgående temat i denna blogg! Läs mer

Overnight oats

Som frukost. Som uppladdningsmål. Som återhämtningsmål. Går att variera i det oändliga och enklare blir det inte. Tar 2 minuter att göra. Läs mer

Hasselnöts- och Acaibollar – näringsrik energipåfyllnad i backen

Aktiva utedagar kräver regelbunden energipåfyllnad. Både för att ha ork, koncentration och humör på topp! Se till att energirikt inte bara blir näringsglest. Läs mer

Julens mat och aktivitet

Julmaten i sig är ofta bra mat med rikligt med näring. Fet fisk, bra proteinkällor, näringsrika nötter, mycket citrus… För många håller dock julen i sig hela december med upprepade julbord och glöggtillställningar. Då är det snarare mängderna mat, att de festliga dagarna är så många och att maten ibland sköljs ned med lite väl mycket alkohol och sötade drycker som är problemet. Läs mer

Sötsura lingon- och kiwiremmar

Inför fredagsmyset. Enkla, hemgjorda favoriter med bara två ingredienser! Läs mer

Köttfri måndag - minska på köttet gradvis

Dagens köttkonsumtion är ohållbar! Vi behöver hitta andra goda, enkla och näringsrika alternativ till kött i vardagsmatlagningen. Det handlar inte om att vi alla behöver bli vegetarianer, men med några enkla knep kan man ställa om till mindre kött och ett större ansvar för miljön och jordens resurser. Som en bonus upptäcker man nya fantastiska maträtter! Läs mer

Cashewglass - inte kan man väl äta glass för att det är nyttigt, eller?

Cashewglass med jordgubbar - bara en tiondel så mycket socker (som vanlig glass) och massor av näring Läs mer

Snabblunch - varm laxsallad på bädd av rättika

Lunchen skall vara god, näringsrik, mättande, snabblagad och, så här i vintertid, gärna varm. Dagens lunchtips är en sallad som stämmer in på samtliga dessa kriterier. Läs mer