Ugnsbakad kyckling, spetskål och broccoli - långsam snabbmat

Maten som tar tid att få klar men som kräver minimalt med förberedelsetid och ger utrymme för annat under tiden. Dessutom väl värd att vänta på. Läs mer

Lime-aioli till räkorna

Fredagsmys med enklaste och snabbaste middagen. Läs mer

Mango- och aprikosbollar med cashew och kokos

Små, energirika, fullproppade med näring och oemotståndligt goda! Läs mer

Smoothie på morot, palsternacka och ingefära

En uppfriskande höstblandning med morot, palsternacka, ingefära, citron, apelsin och äpple. När jag kom in i värmen efter en rask höstpromenad så mixade jag lite av varje ur fruktskålen och grönsakslådan. Gott och proppat med vitaminer och antioxidanter. Läs mer

Glass med pumpafröolja - en oväntat lyckad kombination!

Höstdesserten som har allt. Den går snabbt, den smakar utsökt och den överraskar. Dessutom innehåller den (i motsats till de flesta traditionella desserter) en hel del nyttigheter. Läs mer

Tomatsallad

Ofta är det enkla det goda Läs mer

Granola bar

Normalt sett handlar inläggen här i bloggen om hög näringstäthet, eller åtminstone hur man kan få en högre näringstäthet än vad flera av rätterna har traditionellt. Men ibland behöver vi mer energi än vad vi behöver näring, t ex vid Fjällvandringen, långpaddlingen eller cykelturen. Läs mer

Glutenfri kantarellpaj

Säsongens skatter; kantareller och kräftor samsas bra. Denna glutenfria kantarellpaj, med hasselnötter som botten, blev ett uppskattat inslag på kräftskivan. Som goda källor till D-vitamin, folsyra och selen, tre näringsämnen som vi tenderar få i oss alldeles för lite av, så blir kombinationen kantarell, hasselnöt och kräfta inte bara njutbar, utan även värdefull ur näringssynpunkt. Läs mer

Bär-skål (acai bowl) med bl a acai, bananer och blåbar

Bär-skålen passar som mellanmål, frukost eller sorbet-dessert. Läs mer

Svalkande vattenmelonglass – utan socker

Visst är det svalkande att kunna njuta av en glass i sommarvärmen!? Mycket av glassen idag består av allt annat än grädde, äggula och frukt/bär. Här tipsar jag om en melonglass med bara frukt och grädde. Gott och fritt från socker och tillsatser. Läs mer