Mat för semesterdagar

Semester skall gärna innehålla avkoppling, upplevelser, samvaro, sol och god mat. Det är lätt hänt att det blir för mycket av det goda under sommarveckorna. Grillmiddagar, daglig alkoholkonsumtion, glass och strandfika. Lägger man därtill lata dagar i solen så blir det lätt obalans mellan energiintag och energiförbrukning. Ett flertal studier har visat att vi går upp mest i vikt under semestern. Det gäller även barn. Läs mer

Recept på en lyckad midsommar: sill i dill och två till!

3 sorters sill – du hinner fortfarande! Det är få saker som är så uppskattat på midsommarbuffén som heminlagd sill. En utmärkt trevlig present till värden om du är gäst. Inte är det svårt heller. Du hinner fortfarande. Här tipsar jag om 3 sorters sill med samma gemensamma bas om du har ont om tid. Läs mer

Rödbetssmoothie med hallon - en dunderdryck!

Rödbetsjuice används flitigt av uthållighetsidrottare på grund av dess prestationshöjande egenskaper. Synd bara att den smakar så illa så att det krävs stor målmedvetenhet för att få i sig den. Här får rödbetan sällskap av hallon, äpple, citron och granatäpple. Då blir den inte bara potentiellt prestationshöjande utan även riktigt god! Dessutom fullproppad med näringsämnen. Läs mer

Uppfriskande spenat- och citronsmoothie med päron och cashew

Grönsaker har oftast ett lågt energiinnehåll i relation till sitt näringsinnehåll. Det gäller emellertid att skilja på grönsak och grön sak! Läs mer

Vår och vackert väder – ut och ät!

Vår- och sommartips: Chili på muurikka Läs mer

Ceviche på lax och mango

Fräscht och vårigt recept - på buffébordet eller som förrätt Läs mer

Grönkålschips och kålrotschips - recept på fredagssnackset

Grönkålschips och kålrotschips är så smakrika, goda och krispiga. Dessutom väldigt näringsrika. Och extremt enkla att göra. Läs mer

Festlig Frukt- & Bärglass - utan socker

Glass hör våren till! Det behöver vare sig innebära en massa socker och tillsatser eller avancerade glassmaskiner. Bara bär, frukt och grädde! Enkel, näringsrik och god. Som vardagsmat skall vara! Läs mer

Nöt- och Kolapaj utan gluten

En av mina absoluta favoriter sedan barnsben, här modifierad för att ge mer näring och mindre socker Läs mer

Lunch på 7 minuter med sojabönspasta - näringsrikt, gott och mättande

Snabblunch som är klar på 7 minuter! God, mättande, näringsrik och vacker. Läs mer