Soppa och knäcke på pumpa

Tips på hur du tillvaratar dekorationen på farstukvisten. Perfekt som förrätt eller höstlunch! Läs mer

KATEGORI: Näring , Mat

Egen Granola (Müsli) på ett kick

Har du också svårt att hitta rätt frukostmüsli? Här kommer tips på en enkel, god och näringsrik Granola eller Müsli. Bra start på dagen eller att förvara en burk på jobbet till mellanmålet! Läs mer

Näringsrika och mättande kvargplättar

Ett mellanmål skall vara näringsrikt och mättande. Dessutom vill vi gärna att det skall gå snabbt att förbereda och naturligtvis smaka gott! Det är bra att fördela proteinintaget över dagen för mättnad, muskelmassa och träningsresultat. En frukt som mellanmål är ensidigt och proteinfattigt. Det behöver kompletteras med till exempel nötter, keso eller mjölk. Här har jag stekt kvargplättar till dottern att ta med på träningen. Fick själv ett utmärkt mellanmål. Perfekt som frukost, eller i träningsväskan. Garanterat uppskattat! Testa gärna! Läs mer

Det är smart att äta fisk

Du har säkert hört uttrycket/ordspråket 'man blir smart av fisk'. Åtskilliga studier har belyst sambandet mellan fisk, framförallt fiskfett, och kognitiv kapacitet. Nu visar en färsk dansk studie att skolbarn (8-11 år) som fick en kost rik på järn och omega-3 förbättrade sin skolprestation och läsförståelse mer än kontrollgruppen (som fortsatte med sin ordinarie matsäckslunch). Läs mer

Glutenfritt på modet

I Sverige beräknas 1-3 procent av befolkningen ha celiaki, glutenintolerans. Trots detta är det 9 procent av svenskarna som utesluter gluten och mer än dubbelt så många som planerar att äta mindre gluten under det närmaste året (undersökning av United Minds). Läs mer

Älskade och utskällda mackor

Från självklart frukostval till utskälld och bannlyst. En smörgås kan se ut på väldigt många olika sätt. Med rätt bröd och pålägg kan den bli ett näringsrikt och mättande mellanmål. Här jämförs olika smörgåsar beträffande energi- och näringsinnehåll. Från knäckemacka med ägg till rostad formfranska med marmelad. Läs mer

Kål - grönsakernas grönsak

Broccoli, brysselkål, vitkål, blomkål… Ett lågt energiinnehåll i relation till sitt väldigt höga näringsinnehåll gör kål till grönsakernas grönsak. Att de dessutom håller sig längre än de flesta andra grönsaker och har en mindre miljöpåverkan än tomat, sallad och gurka gör dem till ett ännu bättre val! Riktigt gott är det också! Läs mer

Det finns andra sätt att fira än med sötsaker – och socker kan betyda olika saker

Ni som följer bloggen har kanske läst hur jag ondgör mig över kalasen där 7-åringar får i sig en tredjedel av dagens energibehov från socker. Vad menar vi när vi säger 'socker' och finns det några alternativ när man skall fira? Är frukt jämförbart med godis? Läs mer

KATEGORI: Näring , Mat

Olika som bär

Konsumentundersökningar visar att över 90% av svenskarna är säkra på att bär är nyttigt att äta. Jordgubbar tycks i samma undersökningar vara det mest omtyckta bäret. Visste du att näringsinnehållet skiljer sig väsentligt åt i olika bär? Svarta vinbär ger dig lätt dagsbehovet av C-vitamin medan blåbären inte innehåller särskilt mycket av detta vitamin. Alla är de näringsrika men vilka nyttigheter bären innehåller varierar betydligt. Här ger jag en översikt av näringsinnehållet i ett urval av våra vanligaste bär. Läs mer

semester-behoever-inte-innebaera-viktuppgaang

Grillmiddagar, daglig alkoholkonsumtion, glass och saft. Lägger man därtill lata dagar i solen så blir det lätt obalans mellan energiintag och energiförbrukning. Ett flertal studier har visat att vi går upp mest i vikt under semestern. Det gäller även barn. Läs mer