Bloggat av Linda bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare.

Här på MittVal.se bloggar hon om det senaste inom kost och näringslära. På ett pedagogiskt och inspirerande sätt redogör hon för hur mat och näring påverkar vår hälsa, vårt välbefinnande och våra prestationer.


Sous vide

Sous vide – för näringsrik tillagning

Sous vide, i vakuum på franska, innebär att råvarorna vakuumpackas och tillagas under kontrollerad temperatur i ett vattenbad. En tillagningsmetod som förenklar matlagningen och bättre tillvaratar näring och smak. Läs mer

Färgsprakande råkost
Linda Bakkman

Färgsprakande råkost

En sallad att bygga måltiden kring. Så vacker, festlig, god och näringsrik att du kan servera vad som helst till. Alla kommer ändå bara att minnas salladen! Dessutom är den extremt enkel, det genomgående temat i denna blogg! Läs mer

Overnight oats
Linda Bakkman

Overnight oats

Som frukost. Som uppladdningsmål. Som återhämtningsmål. Går att variera i det oändliga och enklare blir det inte. Tar 2 minuter att göra. Läs mer

Hasselnöts- och acaibollar
Linda Bakkman

Hasselnöts- och Acaibollar – näringsrik energipåfyllnad i backen

Aktiva utedagar kräver regelbunden energipåfyllnad. Både för att ha ork, koncentration och humör på topp! Se till att energirikt inte bara blir näringsglest. Läs mer

Julmat
Linda Bakkman

Julens mat och aktivitet

Julmaten i sig är ofta bra mat med rikligt med näring. Fet fisk, bra proteinkällor, näringsrika nötter, mycket citrus… För många håller dock julen i sig hela december med upprepade julbord och glöggtillställningar. Då är det snarare mängderna mat, att de festliga dagarna är så många och att maten ibland sköljs ned med lite väl mycket alkohol och sötade drycker som är problemet. Läs mer

Lingon- och kiwiremmar
Linda Bakkman

Sötsura lingon- och kiwiremmar

Inför fredagsmyset. Enkla, hemgjorda favoriter med bara två ingredienser! Läs mer

Köttfri måndag
Linda Bakkman

Köttfri måndag - minska på köttet gradvis

Dagens köttkonsumtion är ohållbar! Vi behöver hitta andra goda, enkla och näringsrika alternativ till kött i vardagsmatlagningen. Det handlar inte om att vi alla behöver bli vegetarianer, men med några enkla knep kan man ställa om till mindre kött och ett större ansvar för miljön och jordens resurser. Som en bonus upptäcker man nya fantastiska maträtter! Läs mer

Cashewglass
Linda Bakkman

Cashewglass - inte kan man väl äta glass för att det är nyttigt, eller?

Cashewglass med jordgubbar - bara en tiondel så mycket socker (som vanlig glass) och massor av näring Läs mer

Laxsallad på bädd av rättika
Linda Bakkman

Snabblunch - varm laxsallad på bädd av rättika

Lunchen skall vara god, näringsrik, mättande, snabblagad och, så här i vintertid, gärna varm. Dagens lunchtips är en sallad som stämmer in på samtliga dessa kriterier. Läs mer

Ugnsbakad kyckling och spetskål
Linda Bakkman

Ugnsbakad kyckling, spetskål och broccoli - långsam snabbmat

Maten som tar tid att få klar men som kräver minimalt med förberedelsetid och ger utrymme för annat under tiden. Dessutom väl värd att vänta på. Läs mer