tidigare bloggat av Linda bakkman


Kategori: Näring Linda Bakkman

Bön-Mug-cake - Det har aldrig varit lättare att äta och älska bönor!

Jag lovar att även den mest inbitne bönskeptiker blir omvänd av dessa recept. De är definitivt ett par av de recept jag är mest nöjd med av alla recept jag hittills skapat! Barnen älskar dem även om de annars inte är så förtjusta i bönor. 15 gram protein i varje. Läs mer

Kategori: Näring Linda Bakkman

E-nummer är det farligt och onaturligt?

Är du noggrann med att äta naturlig mat utan en massa tillsatser och E-nummer? Är du säker? Läs mer

Kategori: Näring Linda Bakkman

Älskade frukost – därför ska du se till att den blir bra

Är det sant att frukostätare är hälsosammare och presterar bättre än de som inte äter frukost? Måste man äta frukost innan man tränar? Eller av vilken anledning pratar man egentligen om frukosten som dagens viktigaste måltid? Läs mer

Kategori: Näring Linda Bakkman

Chokladbollar/Energibollar

För alla oss som gillar chokladbollar. Kakaon, havregrynen och kaffet är där som i det klassiska receptet, men de är utan både smör och tillsatt socker. Uppskattade i barnens matsäck på friluftsdagen, frestande i träningsväskan när passet är slut eller kanske som ett sött tillbehör till kaffet efter söndagslunchen. Läs mer

Kategori: Näring Linda Bakkman

Tropisk proteinshake

Alla proteinshakes och proteintillskott efter träning. Behövs de verkligen? Läs mer

Mittval blogg vegetariskt
Kategori: Näring

Recept på vegetarisk fulländning

Ett recept som kringgår två näringsmässiga utmaningar med en vegetarisk kost. Med sojabönor som enda fullvärdiga proteinkällan bland vegetabilier och svamp som enda vegetabiliska D-vitaminkällan! Läs mer

Mittval blogg D-vitamin
Kategori: Hälsa

Höst betyder att du skall överväga D-vitamintillskott

Under sommarhalvåret är solen vår främsta D-vitaminkälla. Hösten innebär färre soltimmar och att mindre hud exponeras för sol (vi klär på oss mer för att det är kallt) vilket medför näringsmässiga utmaningar. Hemma hos oss är D-vitamin det enda tillskottet vi äter regelbundet och vi börjar nu. Läs mer

Kategori: Näring

Sockersöt del 2 – Söta alternativ

Stevia, fruktossirap, aspartam och xylitol. Alternativen till det traditionella sockret är många. När det gäller sötningsmedel går associationerna isär. Vissa menar att det är självklart att välja sötningsmedel istället för socker, medan andra är rent av rädda för vad syntetiska tillsatser har för effekter. I detta blogginlägg tittar vi på olika sockersöta alternativ, både naturliga och syntetiska. Vilka konsekvenser får de för energiinnehåll, smak och hälsa? Läs mer

Mittval blogg socker
Kategori: Näring

Sockersöt del 1 – vad menar vi med socker?

Sockerfri, utan tillsatt socker eller varav sockerarter – har du koll på vad som menas med socker i olika sammanhang? Läs mer

Kategori: Övrigt

Magbesvär vid löpning är vanligt men det finns knep att ta till

Så här på sommaren är det mycket folk ute i löparspåret och på stigarna. Kanske hör du till dem som anmält dig till ett löplopp i höst för att motivera dig till semesterträning. Vi är många som älskar löpning, men många besväras av en krånglande mage. Har du magproblem så är du inte ensam och det finns knep att ta till för att minska problemen. Läs mer