Bloggat av Linda bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare.

Här på MittVal.se bloggar hon om det senaste inom kost och näringslära. På ett pedagogiskt och inspirerande sätt redogör hon för hur mat och näring påverkar vår hälsa, vårt välbefinnande och våra prestationer.


Köttfri måndag
Linda Bakkman

Köttfri måndag - minska på köttet gradvis

Dagens köttkonsumtion är ohållbar! Vi behöver hitta andra goda, enkla och näringsrika alternativ till kött i vardagsmatlagningen. Det handlar inte om att vi alla behöver bli vegetarianer, men med några enkla knep kan man ställa om till mindre kött och ett större ansvar för miljön och jordens resurser. Som en bonus upptäcker man nya fantastiska maträtter! Läs mer

Cashewglass
Linda Bakkman

Cashewglass - inte kan man väl äta glass för att det är nyttigt, eller?

Cashewglass med jordgubbar - bara en tiondel så mycket socker (som vanlig glass) och massor av näring Läs mer

Laxsallad på bädd av rättika
Linda Bakkman

Snabblunch - varm laxsallad på bädd av rättika

Lunchen skall vara god, näringsrik, mättande, snabblagad och, så här i vintertid, gärna varm. Dagens lunchtips är en sallad som stämmer in på samtliga dessa kriterier. Läs mer

Ugnsbakad kyckling och spetskål
Linda Bakkman

Ugnsbakad kyckling, spetskål och broccoli - långsam snabbmat

Maten som tar tid att få klar men som kräver minimalt med förberedelsetid och ger utrymme för annat under tiden. Dessutom väl värd att vänta på. Läs mer

Lime-aioli
Linda Bakkman

Lime-aioli till räkorna

Fredagsmys med enklaste och snabbaste middagen. Läs mer

Mango- och aprikosbollar med kokos och cashew
Linda Bakkman

Mango- och aprikosbollar med cashew och kokos

Små, energirika, fullproppade med näring och oemotståndligt goda! Läs mer

Smoothie på morot, palsternacka och ingefära
Linda Bakkman

Smoothie på morot, palsternacka och ingefära

En uppfriskande höstblandning med morot, palsternacka, ingefära, citron, apelsin och äpple. När jag kom in i värmen efter en rask höstpromenad så mixade jag lite av varje ur fruktskålen och grönsakslådan. Gott och proppat med vitaminer och antioxidanter. Läs mer

Kesokaka - ett återhämtningsmål
Linda Bakkman

Kesokaka som återhämtningsmål

Kesokakan är en enkel ostkaka med keso som du snabbt slänger ihop. Den passar utmärkt som återhämtningsmål efter träning, till frukost eller som en näringsrik dessert/fika istället för en bulle eller annat bakverk. Läs mer

Glass med pumpafröolja
Linda Bakkman

Glass med pumpafröolja - en oväntat lyckad kombination!

Höstdesserten som har allt. Den går snabbt, den smakar utsökt och den överraskar. Dessutom innehåller den (i motsats till de flesta traditionella desserter) en hel del nyttigheter. Läs mer

Tomatsallad
Linda Bakkman

Tomatsallad

Ofta är det enkla det goda Läs mer