Bloggat av Linda bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare.

Här på MittVal.se bloggar hon om det senaste inom kost och näringslära. På ett pedagogiskt och inspirerande sätt redogör hon för hur mat och näring påverkar vår hälsa, vårt välbefinnande och våra prestationer.


Lime-aioli
Linda Bakkman

Lime-aioli till räkorna

Fredagsmys med enklaste och snabbaste middagen. Läs mer

Mango- och aprikosbollar med kokos och cashew
Linda Bakkman

Mango- och aprikosbollar med cashew och kokos

Små, energirika, fullproppade med näring och oemotståndligt goda! Läs mer

Smoothie på morot, palsternacka och ingefära
Linda Bakkman

Smoothie på morot, palsternacka och ingefära

En uppfriskande höstblandning med morot, palsternacka, ingefära, citron, apelsin och äpple. När jag kom in i värmen efter en rask höstpromenad så mixade jag lite av varje ur fruktskålen och grönsakslådan. Gott och proppat med vitaminer och antioxidanter. Läs mer

Kesokaka - ett återhämtningsmål
Linda Bakkman

Kesokaka som återhämtningsmål

Kesokakan är en enkel ostkaka med keso som du snabbt slänger ihop. Den passar utmärkt som återhämtningsmål efter träning, till frukost eller som en näringsrik dessert/fika istället för en bulle eller annat bakverk. Läs mer

Glass med pumpafröolja
Linda Bakkman

Glass med pumpafröolja - en oväntat lyckad kombination!

Höstdesserten som har allt. Den går snabbt, den smakar utsökt och den överraskar. Dessutom innehåller den (i motsats till de flesta traditionella desserter) en hel del nyttigheter. Läs mer

Tomatsallad
Linda Bakkman

Tomatsallad

Ofta är det enkla det goda Läs mer

Granola bar
Linda Bakkman

Granola bar

Normalt sett handlar inläggen här i bloggen om hög näringstäthet, eller åtminstone hur man kan få en högre näringstäthet än vad flera av rätterna har traditionellt. Men ibland behöver vi mer energi än vad vi behöver näring, t ex vid Fjällvandringen, långpaddlingen eller cykelturen. Läs mer

Kantarellpaj - kantarell och kräfta
Linda Bakkman

Glutenfri kantarellpaj

Säsongens skatter; kantareller och kräftor samsas bra. Denna glutenfria kantarellpaj, med hasselnötter som botten, blev ett uppskattat inslag på kräftskivan. Som goda källor till D-vitamin, folsyra och selen, tre näringsämnen som vi tenderar få i oss alldeles för lite av, så blir kombinationen kantarell, hasselnöt och kräfta inte bara njutbar, utan även värdefull ur näringssynpunkt. Läs mer

Acai, blåbär, banan och granola
Linda Bakkman

Bär-skål (acai bowl) med bl a acai, bananer och blåbar

Bär-skålen passar som mellanmål, frukost eller sorbet-dessert. Läs mer

Gazpacho med linstopping
Linda Bakkman

Svalkande gazpacho – som lätt sommarlunch eller perfekt förrätt

Vi fortsätter på sommartemat. Det skall vara enkelt, snabbt, svalkande, gott och näringsrikt! Då passar det utmärkt med gazpacho. Kall tomatsoppa som får mer protein och näring med linssallad som topping. Ha en fortsatt skön sommar! Läs mer