Linda Bakkman
Linda Bakkman

Bloggat av Linda bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare.

Här på MittVal.se bloggar hon om det senaste inom kost och näringslära. På ett pedagogiskt och inspirerande sätt redogör hon för hur mat och näring påverkar vår hälsa, vårt välbefinnande och våra prestationer.


Smoothie med spenat och citron som innehåller järn
Linda Bakkman

Järn – allt du trott, undrat om det stämmer och det du inte visste

Om du skall uppfylla den dagliga järnrekommendationen med broccoli så behöver du äta 2,5 kg broccoli. Och juicen underlättar faktiskt inte järnupptaget i blodpuddingen. Men en kopp kaffe på maten kan väl inte spela någon roll, eller? Här reder jag ut begreppen kring några av våra vanligaste föreställningar om järn! Läs mer

Magnesiumbar
Linda Bakkman

Oemotståndliga magnesiumbars

Pumpakärnor, torkade aprikoser, choklad, kakao, snabbkaffe och hasselnötter har det gemensamt att de innehåller mycket magnesium. Här samsas de i en extremt god energibar! Ditt magnesiumintag kommer garanterat att vara högt när du fått smak för dessa! En bit ger dig en tredjedel av ditt rekommenderade dagliga magnesiumintag. Läs mer

Choklad innehåller magnesium
Linda Bakkman

Magnesium – allt du trott, undrat om det stämmer och det du inte visste

Magnesium är livsviktigt för alla kroppens celler och tillhör de mineraler vi behöver lite mer av. Visste du att mycket fullkorn hämmar magnesiumupptaget men att surdegsjäsning underlättar! Stämmer det verkligen att kakao är den bästa magnesiumkällan? Och hur är det när du får krampkänning i vaden ute i löpspåret, är det magnesium du har brist på? Läs mer

Svartvinbärsgott
Linda Bakkman

Svartvinbärsgott

Ett mellanmål, eller varför inte som dessert. Enkelt, gott och maxat med C-vitamin. Som att ha sommaren på besök. Läs mer

Sötsura remmar
Linda Bakkman

C-vitamin – allt du trott, undrat om det stämmer och det du inte visste

C-vitamin är ett av våra mest välkända näringsämnen. Ett vitamin för oss men inte för hunden där hemma. Vattenlösligt vilket får betydelse för hur vi tillagar. Fungerar som ett slags rostskydd i kroppen men förhindrar knappast förkylning. Och visst kan det underlätta upptaget av järn – så länge järnkällan är vegetabilisk. Men räcker det verkligen med en apelsin om dagen? Läs mer

Sous vide

Sous vide – för näringsrik tillagning

Sous vide, i vakuum på franska, innebär att råvarorna vakuumpackas och tillagas under kontrollerad temperatur i ett vattenbad. En tillagningsmetod som förenklar matlagningen och bättre tillvaratar näring och smak. Läs mer

Färgsprakande råkost
Linda Bakkman

Färgsprakande råkost

En sallad att bygga måltiden kring. Så vacker, festlig, god och näringsrik att du kan servera vad som helst till. Alla kommer ändå bara att minnas salladen! Dessutom är den extremt enkel, det genomgående temat i denna blogg! Läs mer

Overnight oats
Linda Bakkman

Overnight oats

Som frukost. Som uppladdningsmål. Som återhämtningsmål. Går att variera i det oändliga och enklare blir det inte. Tar 2 minuter att göra. Läs mer

Hasselnöts- och acaibollar
Linda Bakkman

Hasselnöts- och Acaibollar – näringsrik energipåfyllnad i backen

Aktiva utedagar kräver regelbunden energipåfyllnad. Både för att ha ork, koncentration och humör på topp! Se till att energirikt inte bara blir näringsglest. Läs mer

Julmat
Linda Bakkman

Julens mat och aktivitet

Julmaten i sig är ofta bra mat med rikligt med näring. Fet fisk, bra proteinkällor, näringsrika nötter, mycket citrus… För många håller dock julen i sig hela december med upprepade julbord och glöggtillställningar. Då är det snarare mängderna mat, att de festliga dagarna är så många och att maten ibland sköljs ned med lite väl mycket alkohol och sötade drycker som är problemet. Läs mer