Det bästa köttet

Om du som jag fortfarande vill äta kött men vara en medveten köttkonsument och välja med omsorg. Vilket ska du då välja?.

Kategori: Näring

Eftersom vilda djur inte matas så finns det ingen miljöpåverkan av deras foderproduktion och de behandlas heller inte med antibiotika. Då de går fritt så finns det färre etiska aspekter på djurhållning etc.

Dessutom har forskare i Tromsö, genom en sammanvägning av näringsvärden, kommit till slutsatsen att renkött är det mest hälsosamma köttet. Ren innehåller mer B-vitamin, järn och zink än lamm, får, fläsk och kyckling. Det är proteinrikt som allt kött men magert (som kyckling) med enbart två procent fett, väldigt lite är mättat jämfört med i annat kött. Samtidigt är nivåerna av vissa omega 3-fettsyror likvärdiga de i krabba, räkor och torsk.

Den goda smaken är ju ytterligare ett skäl. På bilden Renskavsgryta med pressad potatis ur boken. Fotograf Biance Brandon-Cox. 

I Sverige svarar viltkött bara för 4 procent (2 kg årligen) av vårt totala köttintag. Med så många fördelar tycks valet enkelt. Nackdelen är att tillgången på viltkött inte medger utrymme att öka konsumtionen i någon större utsträckning. För detta behöver viltstammarna växa. En ökad efterfrågan från medvetna köttkonsumenter är en bra start.


Bloggat av

Linda Bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!