E-nummer är det farligt och onaturligt?

Är du noggrann med att äta naturlig mat utan en massa tillsatser och E-nummer? Är du säker?

Kategori: Näring

Blåbär från mammas frys, plockade i smålandsskogen, förgyllde frukosten. En näringsrik och bra start på dagen. Vad som inte framgår av bilden är att frukosten är fullproppad med E163. Antocyanin är en kraftfull antioxidant som ger blåbären och blodgrapefrukten dess färg (och även rosorna i vasen). De är kraftfulla i kroppens försvar mot oxidativ stress. Med träning omsätts mer syre och det ställs större krav på ett välfungerande antioxidativt försvar.

I en tid när allt skall vara ”naturligt” och E-nummer i många sammanhang likställs med gift så tycker jag vi skall reflektera över, och vara ödmjuka inför, att allt faktiskt är kemi. En Australiensisk kemilärare har ett tydligt sätt att illustrera det på. Kolla in ingredienslistan i blåbären och ägget. Känns det jobbigt eller befriande?

https://jameskennedymonash.files.wordpress.com/2014/01/ingredients-of-an-all-natural-egg1.pdf

https://jameskennedymonash.files.wordpress.com/2014/01/ingredients-of-all-natural-blueberries-poster1.pdf

E-nummer är en beteckning av livsmedelstillsatser som godkänts för användning i Europa. Det kan handla konserveringsmedel, färgämnen, antioxidationsmedelsötningsmedel eller emulgeringsmedel bland annat. På livsmedelsverket finns en E-nummer nyckel https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer där du kan ta reda på vad numret betyder. Och se vilken som har animaliskt ursprung om du vill undvika sådana.


Bloggat av

Linda Bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!