E-nummer är det farligt och onaturligt?

Är du noggrann med att äta naturlig mat utan en massa tillsatser och E-nummer? Är du säker?

Kategori: Näring

Blåbär från mammas frys, plockade i smålandsskogen, förgyllde frukosten. En näringsrik och bra start på dagen. Vad som inte framgår av bilden är att frukosten är fullproppad med E163. Antocyanin är en kraftfull antioxidant som ger blåbären och blodgrapefrukten dess färg (och även rosorna i vasen). De är kraftfulla i kroppens försvar mot oxidativ stress. Med träning omsätts mer syre och det ställs större krav på ett välfungerande antioxidativt försvar.

I en tid när allt skall vara ”naturligt” och E-nummer i många sammanhang likställs med gift så tycker jag vi skall reflektera över, och vara ödmjuka inför, att allt faktiskt är kemi. En Australiensisk kemilärare har ett tydligt sätt att illustrera det på. Kolla in ingredienslistan i blåbären och ägget. Känns det jobbigt eller befriande?

https://jameskennedymonash.files.wordpress.com/2014/01/ingredients-of-an-all-natural-egg1.pdf

https://jameskennedymonash.files.wordpress.com/2014/01/ingredients-of-all-natural-blueberries-poster1.pdf

E-nummer är en beteckning av livsmedelstillsatser som godkänts för användning i Europa. Det kan handla konserveringsmedel, färgämnen, antioxidationsmedelsötningsmedel eller emulgeringsmedel bland annat. På livsmedelsverket finns en E-nummer nyckel https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sok-e-nummer där du kan ta reda på vad numret betyder. Och se vilken som har animaliskt ursprung om du vill undvika sådana.


Bloggat av

Linda Bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Om att hitta rutiner igen efter alla helger och att äta hela ägget

Lax och torsk ger ungefär samma proteininnehåll per portion, men laxen innehåller nästa 3 gånger så mycket energi. Medan proteininnehållet är likvärdigt i en dl kikärtor som 1 dl valnötter så ger valnötterna 3 gånger så mycket energi.

I en tid med glöggfester, lussebullsbak, julfikan, dignande dessertbord som avslutning på julborden, chokladaskar och skumtomtar blir det lätt mycket sött. Bra därför om godsakerna vid dessa tillfällen även innehåller en del näring. Här tipsar jag om tre söta godsaker med mer näring och inget eller mindre tillsatt socker!