Folatrik bönröra till burgare

Jag följer upp förra blogginlägget, där du kunde lära dig mycket om folat och hur svårt det är att få i sig, med ett folatrikt lunchtips.

Halloumiburgare

Folat finns naturligt i gröna bladgrönsaker, broccoli, baljväxter, kål och bär. Med denna bönröra till en halloumiburgare med havrebröd och spenat så täcker du hela dagsbehovet av folat även som kvinna (som du kan läsa i förra inlägget har fertila kvinnor mycket större behov). En vanlig hamburgare med nötkött, dressing, en ostskiva och inlagd gurka ger knappt 15 %. Bönröran passar även bra att bre på bröd utan burgare!

Recept på bönröra till 2 personer

1 burk stora vita bönor, 400 g
4 msk olivolja
5 soltorkade tomater
En halv kruka basilika
1 msk pressad citron
Salt
Nymalen svartpeppar

Skölj bönorna. Mixa bönor, tomater, olivolja, basilikablad och citronsaft till en slät röra med en stavmixer. Använd som pålägg eller röra till burgare eller sallad.


Bloggat av

Linda Bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Om att hitta rutiner igen efter alla helger och att äta hela ägget

Lax och torsk ger ungefär samma proteininnehåll per portion, men laxen innehåller nästa 3 gånger så mycket energi. Medan proteininnehållet är likvärdigt i en dl kikärtor som 1 dl valnötter så ger valnötterna 3 gånger så mycket energi.

I en tid med glöggfester, lussebullsbak, julfikan, dignande dessertbord som avslutning på julborden, chokladaskar och skumtomtar blir det lätt mycket sött. Bra därför om godsakerna vid dessa tillfällen även innehåller en del näring. Här tipsar jag om tre söta godsaker med mer näring och inget eller mindre tillsatt socker!