Folatrik bönröra till burgare

Jag följer upp förra blogginlägget, där du kunde lära dig mycket om folat och hur svårt det är att få i sig, med ett folatrikt lunchtips.

Halloumiburgare

Folat finns naturligt i gröna bladgrönsaker, broccoli, baljväxter, kål och bär. Med denna bönröra till en halloumiburgare med havrebröd och spenat så täcker du hela dagsbehovet av folat även som kvinna (som du kan läsa i förra inlägget har fertila kvinnor mycket större behov). En vanlig hamburgare med nötkött, dressing, en ostskiva och inlagd gurka ger knappt 15 %. Bönröran passar även bra att bre på bröd utan burgare!

Recept på bönröra till 2 personer

1 burk stora vita bönor, 400 g
4 msk olivolja
5 soltorkade tomater
En halv kruka basilika
1 msk pressad citron
Salt
Nymalen svartpeppar

Skölj bönorna. Mixa bönor, tomater, olivolja, basilikablad och citronsaft till en slät röra med en stavmixer. Använd som pålägg eller röra till burgare eller sallad.


Bloggat av

Linda Bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Det finns en enorm tillfredställelse i att själv driva upp det man lägger på tallriken. Salladen är både god och dekorativ men för att det skall bli någon näring att tala om måste du välja rätt sort. Det är stora näringsmässiga skillnader mellan sorterna.

Ett svårutrotat ogräs i trädgården som kan användas som spenat eller andra gröna bladgrönsaker. Den kan ätas både färsk och tillagad. Om du vill äta den färsk så välj helst de späda bladen. Använd kirskål istället för spenat eller nässlor i en soppa, istället för spenat i din smoothie eller som nedan som fyllning i en omelett. Näringsrikt, enkelt och snabbt. Mer klimatsmart än att välja det som växer vilt, naturligt rikligt och som sällan tas tillvara finns väl knappast heller. Glad sommar!

För alla som precis som jag älskar choklad. Oftast innebär det att jag äter en ruta mörk choklad till kaffet efter middagen. Men ibland vill man ha mer. När chokladsuget är intensivt är det bra att kunna göra något snabbt som inte ger en massa tomma kalorier. Denna kladdkaka tar 3 minuter att slänga ihop. Och innehåller vare sig socker, mjöl eller smör.