Folatrik bönröra till burgare

Jag följer upp förra blogginlägget, där du kunde lära dig mycket om folat och hur svårt det är att få i sig, med ett folatrikt lunchtips.

Halloumiburgare

Folat finns naturligt i gröna bladgrönsaker, broccoli, baljväxter, kål och bär. Med denna bönröra till en halloumiburgare med havrebröd och spenat så täcker du hela dagsbehovet av folat även som kvinna (som du kan läsa i förra inlägget har fertila kvinnor mycket större behov). En vanlig hamburgare med nötkött, dressing, en ostskiva och inlagd gurka ger knappt 15 %. Bönröran passar även bra att bre på bröd utan burgare!

Recept på bönröra till 2 personer

1 burk stora vita bönor, 400 g
4 msk olivolja
5 soltorkade tomater
En halv kruka basilika
1 msk pressad citron
Salt
Nymalen svartpeppar

Skölj bönorna. Mixa bönor, tomater, olivolja, basilikablad och citronsaft till en slät röra med en stavmixer. Använd som pålägg eller röra till burgare eller sallad.


Bloggat av

Linda Bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!