Folatrik bönröra till burgare

Jag följer upp förra blogginlägget, där du kunde lära dig mycket om folat och hur svårt det är att få i sig, med ett folatrikt lunchtips.

Halloumiburgare

Folat finns naturligt i gröna bladgrönsaker, broccoli, baljväxter, kål och bär. Med denna bönröra till en halloumiburgare med havrebröd och spenat så täcker du hela dagsbehovet av folat även som kvinna (som du kan läsa i förra inlägget har fertila kvinnor mycket större behov). En vanlig hamburgare med nötkött, dressing, en ostskiva och inlagd gurka ger knappt 15 %. Bönröran passar även bra att bre på bröd utan burgare!

Recept på bönröra till 2 personer

1 burk stora vita bönor, 400 g
4 msk olivolja
5 soltorkade tomater
En halv kruka basilika
1 msk pressad citron
Salt
Nymalen svartpeppar

Skölj bönorna. Mixa bönor, tomater, olivolja, basilikablad och citronsaft till en slät röra med en stavmixer. Använd som pålägg eller röra till burgare eller sallad.


Bloggat av

Linda Bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Jag följer upp förra blogginlägget, där du kunde lära dig mycket om folat och hur svårt det är att få i sig, med ett folatrikt lunchtips.

Är folat och folsyra samma sak? Varför rekommenderas det som tillskott för fertila kvinnor? Räcker det att äta frukt och grönsaker för att få i sig tillräckligt?

Som du kunde läsa i förra veckans inlägg med fokus järn så krävs det för dig som kvinna att du äter 1,8 kg spenat, 420 gram persilja eller drygt 2,5 kg broccoli för att uppfylla dagligt rekommenderat intag av järn. Det finns emellertid en rad knep du kan ta till för att underlätta järnupptaget i en vegetabilisk kost.