Kirskålsomelett

Ett svårutrotat ogräs i trädgården som kan användas som spenat eller andra gröna bladgrönsaker. Den kan ätas både färsk och tillagad. Om du vill äta den färsk så välj helst de späda bladen. Använd kirskål istället för spenat eller nässlor i en soppa, istället för spenat i din smoothie eller som nedan som fyllning i en omelett. Näringsrikt, enkelt och snabbt. Mer klimatsmart än att välja det som växer vilt, naturligt rikligt och som sällan tas tillvara finns väl knappast heller. Glad sommar!

Kategori: Näring
Kirkskål

3 ägg
2 msk vispgrädde
salt
malen svartpeppar
olivolja eller smör att steka i
en näve kirskål
50 g fetaost

Blanda ägg, grädde, salt och peppar i en skål. Vispa lätt med en gaffel så att allt blandar sig. Hetta upp smör i en stekpanna. Häll i omelettsmeten, låt den stelna långsamt över svag värme. Lägg ner kirskålsblad och smulad fetaost i omeletten när den fortfarande är krämig på ovansidan. Låt den glida över på en tallrik och vik den på mitten.


Bloggat av

Linda Bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Att vara vegetarian är ett beslut med konsekvenser. Det handlar inte, som många tror, bara om att utesluta vissa livsmedelskategorier. Det handlar minst lika mycket om att välja till. Vad skall du ersätta med istället om du väljer bort kött och fisk för att det skall bli en fullvärdig, näringsrik kost?

Du själv äter väl alltid nyttigt!

Jag lovar att även den mest inbitne bönskeptiker blir omvänd av dessa recept. De är definitivt ett par av de recept jag är mest nöjd med av alla recept jag hittills skapat! Barnen älskar dem även om de annars inte är så förtjusta i bönor. 15 gram protein i varje.