Kirskålsomelett

Ett svårutrotat ogräs i trädgården som kan användas som spenat eller andra gröna bladgrönsaker. Den kan ätas både färsk och tillagad. Om du vill äta den färsk så välj helst de späda bladen. Använd kirskål istället för spenat eller nässlor i en soppa, istället för spenat i din smoothie eller som nedan som fyllning i en omelett. Näringsrikt, enkelt och snabbt. Mer klimatsmart än att välja det som växer vilt, naturligt rikligt och som sällan tas tillvara finns väl knappast heller. Glad sommar!

Kategori: Näring
Kirkskål

3 ägg
2 msk vispgrädde
salt
malen svartpeppar
olivolja eller smör att steka i
en näve kirskål
50 g fetaost

Blanda ägg, grädde, salt och peppar i en skål. Vispa lätt med en gaffel så att allt blandar sig. Hetta upp smör i en stekpanna. Häll i omelettsmeten, låt den stelna långsamt över svag värme. Lägg ner kirskålsblad och smulad fetaost i omeletten när den fortfarande är krämig på ovansidan. Låt den glida över på en tallrik och vik den på mitten.


Bloggat av

Linda Bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Alla proteinshakes och proteintillskott efter träning. Behövs de verkligen?

Ett recept som kringgår två näringsmässiga utmaningar med en vegetarisk kost. Med sojabönor som enda fullvärdiga proteinkällan bland vegetabilier och svamp som enda vegetabiliska D-vitaminkällan!

Under sommarhalvåret är solen vår främsta D-vitaminkälla. Hösten innebär färre soltimmar och att mindre hud exponeras för sol (vi klär på oss mer för att det är kallt) vilket medför näringsmässiga utmaningar. Hemma hos oss är D-vitamin det enda tillskottet vi äter regelbundet och vi börjar nu.