Näring från köksträdgården

Det finns en enorm tillfredställelse i att själv driva upp det man lägger på tallriken. Salladen är både god och dekorativ men för att det skall bli någon näring att tala om måste du välja rätt sort. Det är stora näringsmässiga skillnader mellan sorterna.

Kategori: Näring
Blogg köksträdgården

Jag älskar att mina skatter i köksträdgården. Solmogna tomater, ruccola, krispsallad, lök och persilja. Att plocka dem och äta tillsammans med kallpressad olivolja, mild balsamvinäger och nymald svartpeppar ger en smak av sommar och känsla av vardagslyx. Det finns en extra tillfredställelse att äta det man drivit upp själv.  

Halten flavonoider, de värdefulla antioxidanter som återfinns i bland annat tomat, är dubbelt så höga i ekologiskt odlade tomater som i konventionellt odlade. Odlar man i hemmiljö, eller köper närodlat, har man dessutom förutsättningar att äta riktigt färskt vilket ger ytterligare näringsvinster jämfört med grödor som förvarats, transporterats och lagrats!

Riktvärdet är att vi bör få i oss ett halvt kilo frukt och grönsaker om dagen. När jag pratar grönsaker och näring brukar jag uppmana att man skall skilja på dekoration och grönsak. Att salladen är god och dekorativ är en sak men i de flesta fall talar vi inte om en hög näringstäthet, men det beror på sort. Generellt kan man säga att ju mörkare desto bättre. Den näringsrikaste varianten av sorterna jag jämför nedan är alltså tveklöst spenat. Näringen det handlar om är framförallt C-vitamin, A-vitamin (förstadium till A-vitamin) och folsyra. Hur du en vrider, vänder och väljer bland de andra sorterna; nägra större näringsmängder tillför de inte. Ät dem gärna men de bidrar inte till dagens halvkilo.

Nedan en jämförelse av olika salladssorter (50g) med avseende på ett urval vitaminer och mineraler. Näringsinnehållet presenteras i procent av rekommenderat dagligt intag för EN måltid (30% av dagens energiintag) och skall alltså motsvara vad man bör få i sig vid exempelvis middag, rekommendationerna avser en vuxen kvinna. När det gäller A-vitamin handlar det om retinolekvivalenter (innefattar förstadium till A-vitmin eftersom A-vitamin bara finns i animalier).

 


Bloggat av

Linda Bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Att vara vegetarian är ett beslut med konsekvenser. Det handlar inte, som många tror, bara om att utesluta vissa livsmedelskategorier. Det handlar minst lika mycket om att välja till. Vad skall du ersätta med istället om du väljer bort kött och fisk för att det skall bli en fullvärdig, näringsrik kost?

Du själv äter väl alltid nyttigt!

Jag lovar att även den mest inbitne bönskeptiker blir omvänd av dessa recept. De är definitivt ett par av de recept jag är mest nöjd med av alla recept jag hittills skapat! Barnen älskar dem även om de annars inte är så förtjusta i bönor. 15 gram protein i varje.