Rabarber – delikatess, medicin, gift och rengörings-medel

Ett tydligt vårtecken är att rabarbern - en riktig vårprimör - är här. Rabarbern, som faktiskt är en grönsak, har många användningsområden och är vanlig i våra svenska trädgårdar.

Kategorier: Barn , Alla , Övrigt , Kvinna

Den tillvaratas bäst tidigt på säsongen. Rabarbern hör till vårens tidigaste växtlighet, i alla fall om man räknar det ätbara i trädgården. Den är tacksam eftersom den inte fodrar någon skötsel och har så många användningsområden.Rabarberroten används sedan flera tusen år tillbaka i traditionell kinesisk medicin, framförallt mot magåkommor och feber. Till Sverige fördes rabarbern med båtarna i ostindiska kompaniet och på 1600 och 1700-talet var rabarberroten en av de dyraste varorna på svenska ”apotek”.I köket används denna grönsak vanligen istället för frukt eller bär i pajer, kräm eller chutney. Då är det ju som bekant stjälken som tillvaratas.

Rabarbern passar utmärkt att kombinera med jordgubbar eller banan så kräver det, sin syrlighet till trots, inte så stora sockertillsatser.Rabarber innehåller det giftiga ämnet oxalsyra. Det återfinns framförallt i bladen. Oxalsyra inverkar negativt på kalciumupptaget och i stora mängder kan det leda till njursten. Små barn bör undvika oxalsyra eftersom deras njurar ännu är outvecklade. Oxalsyrahalten ökar ju längre in på säsongen man kommer medan halten är lägre i de tidiga skördarna fram till midsommar.

Tack vare oxalsyrainnehållet så kan rabarbersaften användas som metallputsmedel. Oxalsyran binder järnet i rosten så att dina kastruller blir skinande blanka. Mosa rabarbern och låt saften stå i grytan över natten eller koka rabarber i grytan (släng dem sedan) så löses rosten upp och kan sköljas bort med vatten.Just nu pågår rabarberfestival i Sörmland. Tävla med ditt bästa rabarberrecept!


Bloggat av

Linda Bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!