Sous vide – för näringsrik tillagning

Sous vide, i vakuum på franska, innebär att råvarorna vakuumpackas och tillagas under kontrollerad temperatur i ett vattenbad. En tillagningsmetod som förenklar matlagningen och bättre tillvaratar näring och smak.

Sous vide

Jag håller på att upptäcka en för mig ny metod att laga mat! Genom att lägga fisken, köttet eller grönsakerna i en zip-bag och sänka ner i ett vattenbad med kontrollerad temperatur så blir fördelarna många!

  • Hela köttet/fisken får samma temperatur! Med laxfilén på 50 grader så blev den perfekt, inte bara i den tjockaste delen! Barnen slapp få den torrare tunna änden/bakdelen och tyckte laxen var godare än någonsin!
  • Matlagningen klarar sig själv. Eftersom det är så pass låg temperatur så vågar jag gå hemifrån (hämta barnen på dagis eller springa en sväng) under tiden den tillagas. Jag kan också instruera de äldsta barnen själva att fixa utan risk att de bränner sig.
  • Låter man råvarorna tillagas länge så blir de bara mörare. Aldrig torra eftersom inget vatten dunstar bort. Matlagningen tar med denna metod längre tid. Fisken eller grönsakerna brukar få ligga minst 40 minuter. Själv har jag ingenting emot att maten tar lång tid att bli kvar. Det är matlagningen som kräver min närvaro och fulla uppmärksamhet som är svår i en intensiv vardag.
  • Allt blir klart samtidigt. Den vanliga utmaningen (åtminstone hos oss) med timing försvinner. Det är jobbigt att upptäcka att fisken är perfekt men potatisen inte riktigt klar. Med sous vide kan fisken ligga kvar och invänta potatisen utan att bli det minsta torr/överkokt.
  • Näringen bevaras. Grönsaker med en massa B- och C-vitaminer urlakas lätt på näring när de kokas. B- och C-vitaminerna är vattenlösliga och slås bort med kokvattnet. Istället har jag i tidigare blogginlägg tipsat om att woka, ångkoka eller ugnsbaka dem istället (så att inget vatten slås bort). Alternativt att göra grytor och soppor så att näringen tillvaratas. Här försvinner inget vatten alls!
  • Det gör också att.. det smakar bättre!

Vill man ha lite yta på köttet eller fisken så kan man halstra det på hög värme just innan servering.
Här har jag gjort torskrygg. Torsken saltades och pepprades innan jag la den i en zip-bag med en dillkvist och 1 msk torrt vitt vin. Jag ställde in den på 48,3 grader ;-), den låg i ca 40 minuter.

Serverades med potatis, brysselkål, riven pepparrot, ärtskott, citron och skirat smör.

Trevlig helg!


Bloggat av

Linda Bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!