Sous vide – för näringsrik tillagning

Sous vide, i vakuum på franska, innebär att råvarorna vakuumpackas och tillagas under kontrollerad temperatur i ett vattenbad. En tillagningsmetod som förenklar matlagningen och bättre tillvaratar näring och smak.

Sous vide

Jag håller på att upptäcka en för mig ny metod att laga mat! Genom att lägga fisken, köttet eller grönsakerna i en zip-bag och sänka ner i ett vattenbad med kontrollerad temperatur så blir fördelarna många!

  • Hela köttet/fisken får samma temperatur! Med laxfilén på 50 grader så blev den perfekt, inte bara i den tjockaste delen! Barnen slapp få den torrare tunna änden/bakdelen och tyckte laxen var godare än någonsin!
  • Matlagningen klarar sig själv. Eftersom det är så pass låg temperatur så vågar jag gå hemifrån (hämta barnen på dagis eller springa en sväng) under tiden den tillagas. Jag kan också instruera de äldsta barnen själva att fixa utan risk att de bränner sig.
  • Låter man råvarorna tillagas länge så blir de bara mörare. Aldrig torra eftersom inget vatten dunstar bort. Matlagningen tar med denna metod längre tid. Fisken eller grönsakerna brukar få ligga minst 40 minuter. Själv har jag ingenting emot att maten tar lång tid att bli kvar. Det är matlagningen som kräver min närvaro och fulla uppmärksamhet som är svår i en intensiv vardag.
  • Allt blir klart samtidigt. Den vanliga utmaningen (åtminstone hos oss) med timing försvinner. Det är jobbigt att upptäcka att fisken är perfekt men potatisen inte riktigt klar. Med sous vide kan fisken ligga kvar och invänta potatisen utan att bli det minsta torr/överkokt.
  • Näringen bevaras. Grönsaker med en massa B- och C-vitaminer urlakas lätt på näring när de kokas. B- och C-vitaminerna är vattenlösliga och slås bort med kokvattnet. Istället har jag i tidigare blogginlägg tipsat om att woka, ångkoka eller ugnsbaka dem istället (så att inget vatten slås bort). Alternativt att göra grytor och soppor så att näringen tillvaratas. Här försvinner inget vatten alls!
  • Det gör också att.. det smakar bättre!

Vill man ha lite yta på köttet eller fisken så kan man halstra det på hög värme just innan servering.
Här har jag gjort torskrygg. Torsken saltades och pepprades innan jag la den i en zip-bag med en dillkvist och 1 msk torrt vitt vin. Jag ställde in den på 48,3 grader ;-), den låg i ca 40 minuter.

Serverades med potatis, brysselkål, riven pepparrot, ärtskott, citron och skirat smör.

Trevlig helg!


Bloggat av

Linda Bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Det finns en enorm tillfredställelse i att själv driva upp det man lägger på tallriken. Salladen är både god och dekorativ men för att det skall bli någon näring att tala om måste du välja rätt sort. Det är stora näringsmässiga skillnader mellan sorterna.

Ett svårutrotat ogräs i trädgården som kan användas som spenat eller andra gröna bladgrönsaker. Den kan ätas både färsk och tillagad. Om du vill äta den färsk så välj helst de späda bladen. Använd kirskål istället för spenat eller nässlor i en soppa, istället för spenat i din smoothie eller som nedan som fyllning i en omelett. Näringsrikt, enkelt och snabbt. Mer klimatsmart än att välja det som växer vilt, naturligt rikligt och som sällan tas tillvara finns väl knappast heller. Glad sommar!

För alla som precis som jag älskar choklad. Oftast innebär det att jag äter en ruta mörk choklad till kaffet efter middagen. Men ibland vill man ha mer. När chokladsuget är intensivt är det bra att kunna göra något snabbt som inte ger en massa tomma kalorier. Denna kladdkaka tar 3 minuter att slänga ihop. Och innehåller vare sig socker, mjöl eller smör.