Svartvinbärsgott

Ett mellanmål, eller varför inte som dessert. Enkelt, gott och maxat med C-vitamin. Som att ha sommaren på besök.

Svartvinbärsgott

Förra blogginlägget handlade om C-vitamin (läs det här). Vi gick till botten med allt du trott, undrat om det stämmer och det du inte visste. Denna vecka följer vi upp med ett recept rikt på C-vitamin. En portion Svartvinbärsgott ger hela 140% av dagsbehovet av C-vitamin!

När det gäller C-vitaminkällor tänker de flesta på kiwi och citrusfrukt. I topp när det gäller C-vitamin ligger emellertid nypon. Även om vi sällan äter nyponen färska så kan de användas som mjöl eller nyponsoppa och fortfarande bli väldigt C-vitaminrik per portion. På topplistan när det gäller C-vitamininnehåll återfinns också paprika och vinbär.

Svarta vinbär toppar listan när det gäller C-vitamininnehåll i bär. Samtidigt har andra bär som lingon och blåbär har ett ganska blygsamt C-vitamininnehåll (även om de är näringsrika på annat sätt). Läs gärna om hur olika bären är beträffande sitt näringsinnehåll i mitt tidigare blogginlägg Olika som bär.

Svarta vinbär är en av våra vanliga trädgårdsbuskar. Jag har låtit plantera flera buskar på min egen tomt. Trädgårdens svarta guld. När jag var liten användes de mest för att tillverkas gelé, saft och sylt. Idag upplever jag att det är många som har svårt att veta vad man skall göra med dem. Jag älskar att plocka dem från busken och att lägga i filen, yoghurten eller på gröten. Men jag brukar också frysa in. Då kan jag ta fram nu på vintern och känna smaken av sommar.

Ett snabbt mellanmål som är så gott att det fungerar som dessert! Du har det klart på 2 minuter!

Per portion Svartvinbärsgott (140% av rekommenderat dagligt intag av C-vitamin)

50 g svarta vinbär, frusna
1 dl kvarg
2/3 kryddmått vaniljpulver

Mixa med stavmixer. Servera. Här toppat med svarta vinbär, röda vinbär och mynta.


Bloggat av

Linda Bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Havremjölk, mandelmjölk eller kokosmjölk? Allt fler väljer växtbaserade alternativ till mjölk. Fungerar det att byta ut den vanliga mjölken till vegetabiliska alternativ? Läs om näringsmässiga effekter.

Vi svenskar dricker 3,5 koppar om dagen. Bara i Finland dricker man mer. Är det skadligt? Eller är det rent av bra och till och med prestationshöjande? Och hur är det med den påstådda vätskedrivande effekten? I dagens blogginlägg bjuder jag på lite fakta om en av våra mest älskade drycker och stimulantia.

Jag följer upp förra blogginlägget, där du kunde lära dig mycket om folat och hur svårt det är att få i sig, med ett folatrikt lunchtips.