Svartvinbärsgott

Ett mellanmål, eller varför inte som dessert. Enkelt, gott och maxat med C-vitamin. Som att ha sommaren på besök.

Svartvinbärsgott

Förra blogginlägget handlade om C-vitamin (läs det här). Vi gick till botten med allt du trott, undrat om det stämmer och det du inte visste. Denna vecka följer vi upp med ett recept rikt på C-vitamin. En portion Svartvinbärsgott ger hela 140% av dagsbehovet av C-vitamin!

När det gäller C-vitaminkällor tänker de flesta på kiwi och citrusfrukt. I topp när det gäller C-vitamin ligger emellertid nypon. Även om vi sällan äter nyponen färska så kan de användas som mjöl eller nyponsoppa och fortfarande bli väldigt C-vitaminrik per portion. På topplistan när det gäller C-vitamininnehåll återfinns också paprika och vinbär.

Svarta vinbär toppar listan när det gäller C-vitamininnehåll i bär. Samtidigt har andra bär som lingon och blåbär har ett ganska blygsamt C-vitamininnehåll (även om de är näringsrika på annat sätt). Läs gärna om hur olika bären är beträffande sitt näringsinnehåll i mitt tidigare blogginlägg Olika som bär.

Svarta vinbär är en av våra vanliga trädgårdsbuskar. Jag har låtit plantera flera buskar på min egen tomt. Trädgårdens svarta guld. När jag var liten användes de mest för att tillverkas gelé, saft och sylt. Idag upplever jag att det är många som har svårt att veta vad man skall göra med dem. Jag älskar att plocka dem från busken och att lägga i filen, yoghurten eller på gröten. Men jag brukar också frysa in. Då kan jag ta fram nu på vintern och känna smaken av sommar.

Ett snabbt mellanmål som är så gott att det fungerar som dessert! Du har det klart på 2 minuter!

Per portion Svartvinbärsgott (140% av rekommenderat dagligt intag av C-vitamin)

50 g svarta vinbär, frusna
1 dl kvarg
2/3 kryddmått vaniljpulver

Mixa med stavmixer. Servera. Här toppat med svarta vinbär, röda vinbär och mynta.


Bloggat av

Linda Bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Stevia, fruktossirap, aspartam och xylitol. Alternativen till det traditionella sockret är många. När det gäller sötningsmedel går associationerna isär. Vissa menar att det är självklart att välja sötningsmedel istället för socker, medan andra är rent av rädda för vad syntetiska tillsatser har för effekter. I detta blogginlägg tittar vi på olika sockersöta alternativ, både naturliga och syntetiska. Vilka konsekvenser får de för energiinnehåll, smak och hälsa?

Sockerfri, utan tillsatt socker eller varav sockerarter – har du koll på vad som menas med socker i olika sammanhang?

Så här på sommaren är det mycket folk ute i löparspåret och på stigarna. Kanske hör du till dem som anmält dig till ett löplopp i höst för att motivera dig till semesterträning. Vi är många som älskar löpning, men många besväras av en krånglande mage. Har du magproblem så är du inte ensam och det finns knep att ta till för att minska problemen.