Svartvinbärsgott

Ett mellanmål, eller varför inte som dessert. Enkelt, gott och maxat med C-vitamin. Som att ha sommaren på besök.

Svartvinbärsgott

Förra blogginlägget handlade om C-vitamin (läs det här). Vi gick till botten med allt du trott, undrat om det stämmer och det du inte visste. Denna vecka följer vi upp med ett recept rikt på C-vitamin. En portion Svartvinbärsgott ger hela 140% av dagsbehovet av C-vitamin!

När det gäller C-vitaminkällor tänker de flesta på kiwi och citrusfrukt. I topp när det gäller C-vitamin ligger emellertid nypon. Även om vi sällan äter nyponen färska så kan de användas som mjöl eller nyponsoppa och fortfarande bli väldigt C-vitaminrik per portion. På topplistan när det gäller C-vitamininnehåll återfinns också paprika och vinbär.

Svarta vinbär toppar listan när det gäller C-vitamininnehåll i bär. Samtidigt har andra bär som lingon och blåbär har ett ganska blygsamt C-vitamininnehåll (även om de är näringsrika på annat sätt). Läs gärna om hur olika bären är beträffande sitt näringsinnehåll i mitt tidigare blogginlägg Olika som bär.

Svarta vinbär är en av våra vanliga trädgårdsbuskar. Jag har låtit plantera flera buskar på min egen tomt. Trädgårdens svarta guld. När jag var liten användes de mest för att tillverkas gelé, saft och sylt. Idag upplever jag att det är många som har svårt att veta vad man skall göra med dem. Jag älskar att plocka dem från busken och att lägga i filen, yoghurten eller på gröten. Men jag brukar också frysa in. Då kan jag ta fram nu på vintern och känna smaken av sommar.

Ett snabbt mellanmål som är så gott att det fungerar som dessert! Du har det klart på 2 minuter!

Per portion Svartvinbärsgott (140% av rekommenderat dagligt intag av C-vitamin)

50 g svarta vinbär, frusna
1 dl kvarg
2/3 kryddmått vaniljpulver

Mixa med stavmixer. Servera. Här toppat med svarta vinbär, röda vinbär och mynta.


Bloggat av

Linda Bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!