Vardag

Om att hitta rutiner igen efter alla helger och att äta hela ägget

Kategori: Näring

Vardag efter alla helger. Det känns skönt och befriande på något sätt. Jag gillar rutiner. När det är förutbestämt vad vi ska äta i veckan och maten inte blir en slumpfråga. Även om det tar lite tid att planera och förbereda så har man igen det flera gånger om när man kommer hem från träningen, barnens aktiviteter eller jobbet och öppnar kylen.

Ett bra basskafferi. Veckoplanering av måltider. Förbered genom att ta upp ur frys/lägga i marinad etc på morgonen. Gör mycket när du lagar och använd basen i flera rätter i veckan eller frys in. Packa med mellanmål (och gärna lunchlåda) eller ha mellanmålsvaror på jobbet.

Vad träningspasset ska innehålla tänker du ofta igenom innan. Se till att hitta rutiner för återhämtningsmål och uppladdningsmål också så blir träningspasset bättre. Och resultatet. Koka fler ägg på morgonen och ta med 1-2 till mellanmål som exempel.

Inom fitnesskulturen har det länge ätits mycket äggvita (äggulan har avlägsnats på grund av fettet). I höstas publicerades en studie i American Journal of Clinical Nutrition som visade betydligt större proteinsyntes (muskeltillverkning) (+40%) när man åt 18 gram protein från ägg (motsvarar 3 ägg) jämfört med samma proteinmängd från bara äggvitan. Så ät hela ägget. För en enklare och näringsrik vardag.


Bloggat av

Linda Bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!