Vardag

Om att hitta rutiner igen efter alla helger och att äta hela ägget

Kategori: Näring

Vardag efter alla helger. Det känns skönt och befriande på något sätt. Jag gillar rutiner. När det är förutbestämt vad vi ska äta i veckan och maten inte blir en slumpfråga. Även om det tar lite tid att planera och förbereda så har man igen det flera gånger om när man kommer hem från träningen, barnens aktiviteter eller jobbet och öppnar kylen.

Ett bra basskafferi. Veckoplanering av måltider. Förbered genom att ta upp ur frys/lägga i marinad etc på morgonen. Gör mycket när du lagar och använd basen i flera rätter i veckan eller frys in. Packa med mellanmål (och gärna lunchlåda) eller ha mellanmålsvaror på jobbet.

Vad träningspasset ska innehålla tänker du ofta igenom innan. Se till att hitta rutiner för återhämtningsmål och uppladdningsmål också så blir träningspasset bättre. Och resultatet. Koka fler ägg på morgonen och ta med 1-2 till mellanmål som exempel.

Inom fitnesskulturen har det länge ätits mycket äggvita (äggulan har avlägsnats på grund av fettet). I höstas publicerades en studie i American Journal of Clinical Nutrition som visade betydligt större proteinsyntes (muskeltillverkning) (+40%) när man åt 18 gram protein från ägg (motsvarar 3 ägg) jämfört med samma proteinmängd från bara äggvitan. Så ät hela ägget. För en enklare och näringsrik vardag.


Bloggat av

Linda Bakkman

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Om att hitta rutiner igen efter alla helger och att äta hela ägget

Lax och torsk ger ungefär samma proteininnehåll per portion, men laxen innehåller nästa 3 gånger så mycket energi. Medan proteininnehållet är likvärdigt i en dl kikärtor som 1 dl valnötter så ger valnötterna 3 gånger så mycket energi.

I en tid med glöggfester, lussebullsbak, julfikan, dignande dessertbord som avslutning på julborden, chokladaskar och skumtomtar blir det lätt mycket sött. Bra därför om godsakerna vid dessa tillfällen även innehåller en del näring. Här tipsar jag om tre söta godsaker med mer näring och inget eller mindre tillsatt socker!