Ämnesomsättning (metabolism)

Ämnesomsättning, eller metabolism, är den process där kroppen gör om det som man ätit och druckit till energi. Under den komplicerade kemiska processen slås kalorier från mat och dryck ihop med syre och blir till den energi som gör att kroppen fungerar. Energi kan mätas i kilokalorier (kcal).

Katabolism och anabolism

Ämnesomsättningens processer kan delas in i katabolism och anabolism. Katabolism är den nedbrytande delen av kroppens ämnesomsättning och anabolism är den uppbyggande. Under katabolismen sönderdelas molekyler för att utvinna energi och andra beståndsdelar till processer i kroppen.

Användbara ämnen tas oftast upp av blodet, t ex för att användas till anabolismen, medan oanvändbara ämnen transporteras ur kroppen genom t ex matsmältningssystemet, njurar eller svettkörtlar. Anabolism är metabolismens processer för att förädla enkla substanser till mer komplicerade molekyler som fett och protein. Proteinsyntesen är ett exempel på en sådan process.

Basalomsättning

Kroppen behöver energi även när vi vilar, t ex för funktioner som andning, blodcirkulation, kontroll av hormonnivåer och för att bygga och reparera celler. Den energi som behövs i viloläge, alltså för att se till att kroppens organ fungerar på ett korrekt sätt, brukar kallas för basalomsättning. Man brukar säga att basalomsättningen för en genomsnittlig individ står för ungefär 70 procent av kalorierna man bränner varje dag.

Hög och låg ämnesomsättning

Alla har sin egen individuella ämnesomsättning. Den är kopplad till vikten, men det är sällan långsam metabolism som är den största orsaken till viktuppgång. Det bästa sätt man själv kan förändra sin ämnesomsättning är genom fysisk aktivitet. Några lider av sjukdomarna hypertyreos (överskott av sköldkörtelhormon) och hypotyreos (brist på sköldkörtelhormon) som kan påverka ämnesomsättningen och leda till viktnedgång respektive viktuppgång.

Vad kan öka ämnesomsättningen?

Vår ämnesomsättning avgörs av flera faktorer, t ex fysisk aktivitet, kroppsvikt, sammansättning och ålder. De som har en större kropp, som väger mer, gör av med mer energi, även i viloläge. Detsamma gäller de som har en kroppssammansättning som består av en större andel muskler.

Förutom den basalomsättning man har i sin kropp finns det två andra faktorer som ändrar vår ämnesomsättning: matsmältningen gör av med energi för att absorbera, transportera och lagra maten som vi äter. Oftast är energikravet från matsmältningsprocessen ungefär detsamma mellan olika människor och svårt att påverka.

Fysisk aktivitet utgör resten av energin som vi bränner varje dag. Det är den orsaken till att ändra ämnesomsättningen som är lättast att påverka, både genom att aktivt motionera och genom att röra sig mer i vardagen (vardagsmotion).

Motion är ett sätt att påverka din ämnesomsättning

Ämnesomsättning och motion

Eftersom man inte har särskilt mycket kontroll över sin basalomsättning och den energi som bränns av matsmältningen är det framför allt med fysisk aktivitet man kan öka sin ämnesomsättning.

Konditionsträning

Konditionsträning kan vara ett bra sätt att bränna energi och några av de vanligaste aktiviteterna är löpning, promenader, cykling och simning. Ett sätt att börja vara mer fysiskt aktiv kan vara att få in minst 30 minuter rörelse varje dag. Dessa 30 minuter kan delas upp i tre stycken tiominuterspass. Fysisk aktivitet innebär att man anstränger sig så pass mycket att man blir andfådd.

Styrketräning

Styrketräning gör oftast inte av med lika mycket energi som konditionsträning, men det kan hjälpa att stå emot muskelförlusten som sker med åldern. Eftersom en kroppssammansättning med större andel muskler bränner mer energi även i vila kan det påverka ämnesomsättningen.

Vardagsmotion

All rörelse gör av med energi. Vardagliga aktiviteter som städning och trädgårdsarbete kan bidra, såväl som att göra aktiva val som att t ex ta trapporna istället för rulltrapporna. Du kan läsa om det mer ingående i vår artikel om vardagsmotion.

Fler artiklar om näring och träning:

Vad kan du om vitaminer?

Vitamintest

10 frågor om vitaminer och mineraler

GÖR TESTET!