Går du på diet? Då kan du behöva extra vitaminer och mineraler

En bra diet kan betyda olika saker för olika personer. Livsmedelsverket rekommenderar en balanserad kost som utgår från tallriksmodellen och kan anpassas beroende på om du tränar mycket eller vill gå ner i vikt. Men för hälsomedvetna personer finns idag många olika dieter att välja på.

Många finner till exempel att de mår bra av en LCHF-diet, som är fattig på kolhydrater och rik på protein och fett. Stenålderskost, GI-metoden och 5-2-dieten är andra populära dieter. Oavsett om du försöker gå ner i vikt eller väljer att pröva olika dieter av andra skäl, är det viktigt att kroppen får i sig alla de näringsämnen som den behöver. Även om du äter en bra diet kan du behöva komplettera med ett kosttillskott för att tillgodose kroppens behov av vitaminer och mineraler.

Dieter och kosttillskott

Hur påverkas kroppen av olika dieter?

Dietmat kan vara effektivt för den som vill gå ner i vikt, men olika dieter kan också leda till obalans i kroppens upptag av näringsämnen. Gemensamt för flera av de populära nyare dieterna är att de minskar radikalt på kolhydraterna i kosten. En lågkolhydratkost som LCHF försätter kroppen i något som kallas för ketos, det vill säga att kroppens fettförbränning ökar betydligt och att energin framförallt kommer från fett istället för kolhydrater. Om man utesluter kolhydrater i kosten brukar kroppen gå in i ketos efter tre till sju dagar. Periodvis fasta, som 5-2-dieten, leder också till ketos.

Kosttillskott för olika dieter  

För den som äter en lågkolhydratdiet kan det vara bra att ta ett tillskott av fytonäringsämnen, eller antioxidanter, som finns i många färgstarka frukter, grönsaker och rotfrukter, samt sojabönor och säd. Man kan också behöva tillskott av C-vitamin, som behövs för ett väl fungerande immunförsvar och gynnar upptaget av järn, samt folsyra, en vattenlöslig vitamin som är viktig för blodbildningen och celldelningen. C-vitamin finns framförallt i frukt och grönsaker, medan folsyra finns i gröna bladgrönsaker och bröd. Dietmat som innehåller en stor andel fett och protein påverkar även magnesiumupptaget negativt. Magnesium fyller många viktiga funktioner i kroppen och för låga nivåer av mineralen kan bland annat leda till muskelkramper, stelhet och trötthet. Fråga gärna din läkare om du är osäker på hur din diet påverkar ditt näringsupptag – ett kosttillskott kan hjälpa dig att hålla energin uppe även när du begränsar kalori- eller kolhydratintaget. 


Lär dig mer om våra kosttillskott

MittVal vitaminer och mineraler för hela livet, är en serie individanpassade kosttillskott. Klicka på länkarna nedan för att se vilken produkt som passar dig bäst.

MittVal Magnesium
MittVal Magnesium