Vad är LCHF?

LCHF (Low Carb High Fat) är en lågkolhydratkost som har blivit populär eftersom den både kan bidra till snabb viktminskning och stabilisera kroppens blodsockernivåer. LCHF-mat består framförallt av grönsaker (utom rotfrukter), kött, fisk, ägg och naturliga fetter. Däremot undviker de som äter LCHF stärkelserika livsmedel som potatis, pasta, ris och bröd, samt alla former av socker.

Bär kan ätas i måttliga mängder, medan frukt äts mer sällan. För den som vill gå ner i vikt med LCHF finns i dag en mängd nyttiga och goda recept på nätet. Många LCHF-recept utgår från traditionella rätter som har anpassats så att de innehåller betydligt mindre kolhydrater än normalt.

LCHF och kosttillskott

Gå ner i vikt med LCHF

Det finns många olika varianter av LCHF-dieten, beroende på hur strikt man är med sitt kolhydratintag. Den mest extrema LCHF-dieten innehåller bara 5-10 procent kolhydrater och upp till 60-70 procent fett, jämfört med en traditionell svensk kost som innehåller ungefär 50 procent kolhydrater och max 35 procent fett. Studier har visat att LCHF kan leda till snabbare viktminskning än fettsnåla dieter  och att kosten även kan bidra till lägre blodsockernivåer. Socialstyrelsen har därför godkänt LCHF som behandling mot övervikt och diabetes typ 2. Mer studier behövs dock, eftersom forskarna är inte överens om hur LCHF-mat påverkar kroppen i längden. 

LCHF eller stenålderskost?

LCHF förväxlas ibland med stenålderskost, men de två dieterna är inte identiska. Skillnaden ligger framförallt i att en stenålderskost utesluter alla mejeriprodukter, medan LCHF-recept ofta innehåller smör, grädde, yoghurt, ost och crème fraiche. Stenålderskost, eller paleokost, går ut på att så mycket som möjligt efterlikna människans ursprungsföda, det vill säga den mat som vi åt när vi var jägare och samlare. 

GI-metoden

GI-metoden är liksom LCHF en lågkolhydratdiet som kan användas för viktminskning, men är inte lika extrem. GI-mat består av livsmedel med lågt glykemiskt index, det vill säga långsamma kolhydrater som hjälper till att hålla blodsockernivåerna stabila. Grönsaker, baljväxter, filmjölk, bär, nötter och quinoa är några exempel på livsmedel med lågt GI. Bröd, potatis och många frukter har däremot högt GI och ska därför ätas mer sällan om man följer GI-metoden.


Lär dig mer om våra kosttillskott

MittVal vitaminer och mineraler för hela livet, är en serie individanpassade kosttillskott. Klicka på länkarna nedan för att se vilken produkt som passar dig bäst.