100 gram smågodis - eller allt det andra

100 gram smågodis - eller allt det andra

Bilderna innehåller likvärdigt med energi men helt olika näringsinnehåll. Dessutom är skillnaden i mättnaden mellan godisbitarna och mellanmålet/frukosten väsentligt. Anmärkningsvärt. Eller hur?

Jag gjorde ett försök att illustrera skillnaden mellan näring och energi för mina barn. För att visa att det kan vara lätt eller svårt att få i sig allt man behöver. På fatet ligger 100 g smågodis, vilket är lika mycket energi som den frukost jag åt idag bestående av havregrynsgröt med banan och svartvinbär, kokt ägg, knäckemacka med bregott, ost och tomat samt kaffe med mjölk.

I tabellen kan ni se skillnaden i näringsinnehåll med avseende på ett urval makronäringsämnen, vitaminer och mineraler. Trots likvärdigt energiinnehåll så är näringsinnehållet i det ena alternativet i genomsnitt 8-9 gånger högre.

 

 

100 g smågodis

Min frukost

Energi (kcal)

401

400

Protein (g)

3,8

18

Fleromättat fett (g)

0,3

2,4

Kolhydrater (g)

73,5

41,6

A-vitamin (% av RDI)

13

175

D-vitamin (% av RDI)

4

75

E-vitamin (% av RDI)

15

180

C-vitamin (% av RDI)

0

464

Kalcium (% av RDI)

60

158

Järn (% av RDI)

72

148

Selen (% av RDI)

11

194

Folsyra (% av RDI)

9

135

RDI i det här fallet är utifrån en vuxen kvinna (baserat på referensvärden från Nordiska Näringsrekommendationer 2012) och bygger på att man äter 6 gånger per dag, det vill säga ett totalt energiintag på ca 2400kcal.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!