7-åringar täcker en tredjedel av energibehovet med socker!

7-åringar täcker en tredjedel av energibehovet med socker!

Jag avskyr leklandskalasen! Förlåt alla välmenande föräldrar och lyckliga jubilarer! Det finns många som har synpunkter på de ekonomiska aspekterna, på överdådet eller det opersonliga (att man köper sig fri från 'besväret').

Det, liksom att man är inomhus en stekhet junidag och knappt umgås med de andra kalasdeltagarna samt ljudnivån har jag också en del invändningar mot. Men sockerknarkandet upprör mig mest! Jag hör inte till dem som förespråkar nolltolerans för socker eller sätter socker synonymt med gift, men när 33 % av energibehovet täcks av socker har min gräns överträtts med besked. 

När barnet kom hem från det andra leklandskalaset på en vecka summerade jag upp sockerkonsumtionen. Under de gångna två timmarna hade barnen fått tillgång till 133 gram socker per person! Detta gäller under förutsättning att de nöjde sig med en portion/ett glas per person!

 

Marängsviss 25 gram socker
Saft16 gram socker
Slush (isläsk)   17 gram socker
Godispåse75 gram socker

Summa 133 gram socker, eller 532 kcal från socker, vilket innebär en tredjedel av en 7-årings dagliga energibehov (ca 1600 kcal, lite lägre för flickor och lite högre för pojkar)! En förmildrande omständighet är väl att energibehovet förhoppningsvis är högt den sista timmen av kalaset när man leker/springer/hoppar/klättrar. Samtidigt är det säkert inte det enda socker 7-åringarna får i sig denna dag (bröd, frukostflingor etc.).

Enligt Nordiska Näringsrekommendationer 2012 finns det utrymme för max 10 procent tomma kalorier som socker i vår kost. Livsmedel med mycket socker innehåller mycket energi men lite näring. Ett högt innehåll av sockertäta livsmedel innebär därför risk för ett för högt totalt energiintag (viktuppgång och dess konsekvenser) eller näringsbrister (om det sker på bekostnad av näringstät mat). Fyra av tio vuxna äter mer socker än så (Riksmaten 2010). Statistiken för barn är äldre, men enligt RiksmatenBarn 2003 kommer en fjärdedel av barnens energiintag från godis, läsk, glass, snacks och bakverk. Kalasdagar är alltså inte bara undantagsdagar.

Till min glädje visade barnet inget intresse för godispåsen han bar hem denna gång utan stack ner på studsmattan. Vi har kommit överens om 5 godisbitar varje fredagskväll (efter en omförhandling från de tidigare tre). Det kan låta präktigt men ingen invänder. Det finns andra sätt att fira än med socker!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!