Återhämt-ningsmålet viktigt i OS-uppladdningen

Återhämt-ningsmålet viktigt i OS-uppladdningen

Tre dagar kvar till OS i Vancouver och förhoppningarna om svenska medaljer är goda. I tävling efter tävling under säsongen hittills har framförallt svenska skidåkare och skidskyttar visat att de blir riktigt farliga i OS.

KATEGORI: Alla , Prestation , Mat

Goda medaljchanser finns även i hockey, på både dam och herrsidan, alpint, curling, puckel, skicross och lagtempo i skridsko! På pappret har Sverige en fantastisk OS-trupp. Ett OS är dock ett OS. Alla har strävat efter att pricka formen just hit, nerver spelar stor roll och de är de små detaljerna som avgör. Alla är talanger inom sin idrott och varenda en har år av hård fysisk träning bakom sig. Samtliga OS-deltagare har den rätta utrustningen och har jobbat med de mentala bitarna för att vara bäst när det gäller. Kosten är en viktig dimension i satsningen som mycket väl kan fälla avgörandet.

Otillräckliga kolhydratlager eller en krånglande mage kan sätta stopp för drömmen. Kosten är inte bara en viktig faktor när det gäller att möjliggöra hård och kvalitativ träning/tävling. Det handlar också om att använda kosten som verktyg för att optimera träningssvaret, så att behållningen av träningen blir så bra som möjligt.

På SOK´s hemsida kan du läsa om våra svenska medaljhopp och om hur de arbetar med att optimera sin återhämtning. Sist ut i artikelserien om återhämtning intervjuas jag om kostens roll i återhämtningen ”Fruktyoghurt nutrionistens favorit”. Hur många medaljer vi tar? Jag tror på minst 13! Första medaljchansen redan på lördag!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!