Adventsfrukost med smak av pepparkaka

Adventsfrukost med smak av pepparkaka

Överraska någon du tycker om med pepparkaksfrukost till advent. Egentligen är det gröt- och äggfrukost som paketerats lite festligare och godare i en mug-cake med pepparkakssmak. Gillar du mjuk pepparkaka kommer du att tycka om den här! Gott, näringsrikt och mättande. Dessutom är det snabbt att slänga ihop.

På bara 4 minuter fixar du denna adventsfrukost. Den fungerar även utmärkt som mellanmål och alternativ till kollegornas kaffe och pepparkaka om du vill ladda upp för kvällens träningspass.

 

 

 

Mixa:
1 dl havregryn
1 ägg
2/3 banan
2 tsk pepparkakskrydda (jag gör en sats med 3 msk malen ingefära, 3 msk malen kanel, 1,5 msk kardemumma, 1,5 msk mald kryddnejlika)
1 msk lingonsylt
1/2 tsk bakpulver

Smörj en kopp med (kokos)olja och häll i smeten. Kör i mikron på full effekt i 1½ - 2 min. Stjälp upp kakan och ät som den är eller ännu hellre med en klick keso, lingon och hackade hasselnötter!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!