Äggkonsumtionen fortsätter öka och ägg kan vara ett näringsrikt mellanmål

Äggkonsumtionen fortsätter öka och ägg kan vara ett näringsrikt mellanmål

KATEGORI: Näring , Mat

Ägg, i alla former har en central plats på påskbordet. Under påskveckan äter svenskarna mer än dubbelt så mycket ägg som andra veckor på året. Enligt branschorganisationen Svenska Ägg äter vi nästan 32 miljoner ägg, motsvarande 2000 ton, under påskveckan.

Det är inte bara under påsken som svenskarna äter mycket ägg. För sjätte året i rad ökar äggkonsumtionen. Jordbruksverkets statistik visar att äggkonsumtionen nu ligger på 222 ägg per person och år. Det är en ökning med 13 procent på sex år.

Ägget är en riktig ”näringsbomb”. Med bara ett enda ägg får du till exempel i dig 7 gram fullvärdigt protein. Samtidigt uppfyller du väsentliga delar av dagsrekommendationen för ett flertal vitaminer och mineraler; D-vitamin 11%, A-vitamin 18%, E-vitamin 13%, Riboflavin 20%, Niacin 13%, B12 41%, Fosfor 18%, Järn 7% och Selen 36%.

Det är fortfarande framförallt till frukost vi äter ägg, dessutom används det en hel del i bakning och matlagning. Ägg är enkelt att tillaga i olika varianter. Dessutom kan det vara en bra beståndsdel av ett mättande och näringsrikt mellanmål. Praktiskt och naturligt förpackat, vilket gör det lätt att ta med sig.

Glad Påsk!

önskar Linda 


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!