Äkta gräddglass

Äkta gräddglass

Den tar 10 minuter att göra och blir så otroligt mycket godare än köpt gräddvaniljglass.

Kolla skillnaden i innehållsförteckning! 4 ingredienser istället för 11. Och även om gräddglass innehåller mycket energi i förhållande till näring så innehåller den hemgjorda åtminstone en hel del näring från grädden och äggen (som fettsyror, protein, D-vitamin, E-vitamin, A-vitamin, B12, riboflavin och järn).

Det har varit ett ofrivilligt uppehåll i receptinläggen. Året har inneburit personliga tragedier och min yngste son blev svårt sjuk i lunginflammation. Han hade ingen aptit alls och svårt att svälja. Det enda fungerande ett tag var denna gräddvaniljglass. När han nyss fyllde tre så var det dessutom den som utgjorde basen i glasstårtan han önskade sig.

Bäst blir det i en glassmaskin men har man ingen så fungerar det utan om man ställer in den i frysen 3-4 timmar och tar ut och rör om ett par gånger.

3 dl vispgrädde
2 ägg
½ dl florsocker
½ tsk vaniljpulver (ej vaniljsocker)

Vispa grädden. Ta en separat bunke och vispa ägg, socker och vaniljpulver poröst. Blanda i grädden. Häll glassmeten i glassmaskinen och kör i ca 15 minuter. Klart! (frys in som vanligt om du inte vill äta direkt). Har du inte glassmaskin så fungerar det bra att frys in i en vanlig tätslutande bunke i 3-4 timmar. Ta ut och rör om ett par gånger för att minska isighet.

Innehållsförteckning köpt gräddglass

Skummjölk, grädde (24 %)*, glukossirap, socker, vasslepulver (av mjölk), druvsocker, vaniljarom, vaniljmärg, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av veg fettsyror), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl).

Innehållsförteckning enligt receptet ovan

Grädde (68 %)*, ägg, socker, vaniljpulver.

* Grädde med 40% fetthalt.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!