Älskade och utskällda mackor

Älskade och utskällda mackor

Från självklart frukostval till utskälld och bannlyst. En smörgås kan se ut på väldigt många olika sätt. Med rätt bröd och pålägg kan den bli ett näringsrikt och mättande mellanmål. Här jämförs olika smörgåsar beträffande energi- och näringsinnehåll. Från knäckemacka med ägg till rostad formfranska med marmelad.

Som exempel ger äggmackan 44 % mer energi, men innehåller mer än fyra gånger så mycket protein och järn jämfört med marmeladmackan.

Vad lägger du på din macka?

 

 

Surdegsknäcke med Bregott, 1 kokt ägg och kaviar.

1 fralla med Bregott, 2 skivor salami och 30g Brie.

1 skiva grovt, osötat fullkornsbröd med 3 msk keso + tomat.

1 polarkaka med Bregott och 2 skivor ost

1 formfranska med Bregott och 1 msk apelsinmarmelad

Energi (kcal)

193

308

129

183

134

Kolhydrater (g)

12,9

17,2

 

17,2

 

13,3

22,2

 

- sockerarter (g)

1,6

0,8

 

3,6

 

1,6

 

10

 

Protein (g)

9,3

11,1

 

7,8

 

8,4

2,1

Omättade fettsyror (g)

 

6,5

9,1

0,7

3,5

1,6

 

Järn (mg)

1,7

1,2

 

0,9

0,7

0,3

 

D-vitamin (ug)

1,1

0,7

-

0,5

0,4

Selen (ug)

19,8

3,7

2,0

2,0

 

0,3

 

 

 


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!