Alla hjärtans kost

Alla hjärtans kost

KATEGORI: Mat , Hälsa

Dödligheten i hjärt-kärlsjukdom har minskat drastiskt i Sverige de senaste 15 åren. Ändå är de ett av våra största folkhälsoproblem, och svarar för cirka 45 procent av alla dödsfall i Sverige.

Hjärt- och kärlsjukdomar är multifaktoriella, det vill säga orsakas av en kombination av olika faktorer. Risken är högre vid rökning, bukfetma, stress, högt blodtryck och diabetes. Dessutom är det vanligare bland män och det finns en ärftlighet (risken är större om sjukdomarna finns i släkten) och risken ökar med stigande ålder. En inaktiv/stillasittande livsstil höjer också risken och kostvanorna har mycket stor betydelse.

 

En stor studie från 2013 (New England Journal of Medicine) visar bland annat att nästan vart tredje fall av hjärt- och kärlsjukdom sjukdom kan undvikas när hjärtfriska personer äter en typisk medelhavskost, jämfört med att de äter en fettfattig kost.

Det finns ett idag ett starkt stöd för att medelhavskosten kan skydda mot hjärt- och kärlsjukdom. Medelhavskosten kännetecknas av högt intag av grönsaker, bär, frukt, fullkornsprodukter, nötter, fisk och kyckling. Samtidigt ett måttligt intag av bakverk, transfetter, mejeriprodukter och rött kött. En måttlig vinkonsumtion (ett glas om dagen) förefaller ha en positiv effekt.

Får jag därför föreslå att kvällens Alla-hjärtans meny består av:

Carpaccio på pilgrimsmussla med avokado och mangosallad (recept se tasteline.se)

Fänkålsstekt lax med matvetesallad (recept se arla.se)

Citronyoghurt med färska bär och nötrcrisp

Drick gärna ett glas vin till maten.

Smaklig Alla hjärtans dag alla läsare, var rädd om era hjärtan!

Linda


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!