An apple a day keeps the doctor away

An apple a day keeps the doctor away

Nej, ett dagligt äpple kan inte påstås minska behovet av läkare eller sjukhusvård men kanske av mediciner.

Det gamla ordspråket ”an apple a day keeps the doctor away” har fått lite substans i och med en nypublicerad amerikansk studie i tidskriften JAMA (http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=2210883). (Förvisso aprilnumret vilket förklarar den något humoristiska frågeställningen). Studien omfattade 8399 personer, varav 753 personer i enkät uppgav att de dagligen åt äpple (7 646 personer, eller 91 procent av studiedeltagarna gjorde alltså inte det). Man fann att äppelkonsumenterna använde mindre receptbelagda mediciner än de övriga. Däremot var det ingen skillnad i antalet läkarbesök eller sjukhusvistelser mellan de som åt dagliga äpplen och de som inte gjorde det. Forskarna bakom studien föreslår därför en smärre revidering av ordspråket till ”An apple a day keeps the pharmacist away”.

Oavsett ordspråket så är äpple ett bra dagligt inslag i kosten. Ett äpple ger till exempel 20 % av det dagliga C-vitaminbehovet och nästan 10 % av den dagliga fiberrekommendationen.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!