Brist på D-vitamin hos barn i norr

Brist på D-vitamin hos barn i norr

En studie av D-vitaminstatus hos barn i Norrbotten visar nedslående resultat. Hela 82% av de undersökta 12-13 åringarna uppvisar för låga D-vitaminnivåer i blodet enligt Dagens Medicin.

Läs mer här. Förklaringen antas ligga i bristen på solljus så långt upp i norr. Tidigare studier har visat att barn med mörkt pigment i Sverige är ytterligare en grupp som har alldeles för låga D-vitaminnivåer.

I det nya förslaget till nordiska näringsrekommendationer föreslås dessutom en 33 procentig höjning av D-vitaminrekommendationen för personer mellan 2 och 60 år, detta skulle innebära att med nya råd blir bristen än mer uttalad.

Är det dags att ta efter grannlandet Finland, med ungefär samma antal soltimmar, och rekommendera D-vitamintillskott betydligt högre upp i åldrarna (Finländarna rekommenderar upp till 18 år medan Sverige upp till två år).

Vitamin D tillverkas i huden vid solbestrålning. Solexponering av ansikte, armar, händer och ben 2–3 gånger i veckan, cirka 6–8 minuter per gång, anses tillräckligt för att tillgodose kroppens D-vitaminbehov. För människor med mycket pigment i huden krävs mer solexponering för att tillgodose D-vitaminbehovet. I kosten så är berikade mejeriprodukter den största D-vitaminkällan medan fet fisk är rikt på naturligt vitamin D. Intaget är lågt hos många svenska barn och ungdomar. 


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!