C-vitamin kan förkorta och mildra förkylningssymptomen

C-vitamin kan förkorta och mildra förkylningssymptomen

KATEGORI: Näring , Hälsa

Vabruari är tillända och även om vi sannolikt sett kulmen på såväl influensa som vinterkräksjukan så vittnar många om att förkylningarna avlöser varandra. ”Ät citrusfrukter när du börjar känna halsont” hör man gång på gång eftersom c-vitamin påstås såväl hindra som bota förkylning.

Faktum är att C-vitamin inte alls tycks hjälpa när man väl drabbats av en förkylning. Möjligen kan symptomen bli lindrigare och förkylningen förkortas något om man äter C-vitamin innan första sjukdomstecknet. Det finns alltså ingen anledning att sätta i sig gramdoser av C-vitamin när förkylningen redan är ett faktum. Om du däremot kraftigt höjer din träningsdos i perioder kan du vara betjänt av lite extra C-vitamin för att motverka nedsättning av immunförsvaret.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!