C-vitamin-tillskott förhindrar inte förkylning

C-vitamin-tillskott förhindrar inte förkylning

Höstens förkylning beror sannolikt inte på näringsbrist. Troligare är väl att smittan kommer från dagis, och att sömnbrist i kombination med stress försämrat mitt immunförsvar.

KATEGORI: Barn , Alla , Övrigt , Kvinna

Många använder C-vitamintillskott i förkylningstider. Visst är det så att tro kan försätta berg, men höga doser av C-vitamin minskar sannolikt inte förkylningsrisken. Vad man däremot sett är att ett regelbundet intag av C-vitamin kan förkorta en förkylning när den brutit ut, då handlar det om i storleksordningen en halv dag (något effektivare för barn).

Rekommenderat dagligt intag av C-vitamin är 75 gram. Det får man i sig via en stor apelsin eller en kiwi i kombination med en skiva paprika. En C-vitamin brustablett ger hela 15 gånger darligt rekommenderat intag! Undvik brustabletten och skona magsäckens slemhinnor!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!