Cashewglass - inte kan man väl äta glass för att det är nyttigt, eller?

Cashewglass - inte kan man väl äta glass för att det är nyttigt, eller?

Cashewglass med jordgubbar - bara en tiondel så mycket socker (som vanlig glass) och massor av näring

Glassen som har allt. Supergod som glass skall vara förstås. Men dessutom fullproppad av näring (!), lättgjord och ett utmärkt alternativ för alla som inte tål mjölk eller grädde.

Vad sägs om en glass som är fullproppad näring och inte bara energi. Denna cashewglass innehåller till och med lite mer energi än butikens gräddglass (20 % mer per viktenhet), så energifattig är den inte.  Men i kontrast till traditionell glass som är sockerrik och näringsfattig så ger denna cashewglass bara en tiondel så mycket socker så lämnar istället utrymme åt massa näring. Vad sägs om 20 gånger så mycket järn (17 % av dagsbehovet). 40 gånger så mycket folsyra (22 % av dagsbehovet). Och över hälften av C-vitaminbehovet (55 %) tillgodosett med en portion glass! Den innehåller även betydande mängder av magnesium, zink, E-vitamin, selen och fibrer.

Glassen baseras på cashewnötter och bär, utan spår av grädde eller mjölk (och därmed mättat fett). Det gör den till ett utmärkt alternativ för de som inte tål laktos eller mjölkprotein. Som om det inte är nog är den dessutom lättgjord utan krav på glassmaskin eller lång infrysning.

God. Näringsrik. Enkel. Som mat skall vara!

Testa den!

Cashewglass - 4-6 portioner*

  • 3 dl naturella cashewnötter
  • 250 g frysta jordgubbar
  • 2 msk honung
  • 2 krm vaniljpulver

Blötlägg nötterna övernatten. Sila bort vattnet. Mixa allt i en stark matberedare eller mixer. Servera direkt eller förbered och frys in (för att ta fram just innan servering). Toppa gärna med skivade jordgubbar, hackade cashewnötter och mynta.

* näringsberäkningen ovan är baserad på att man äter en fjärdedel


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!