Chiapudding med lakrits och citron

Chiapudding med lakrits och citron

Chiapuddingen går att variera i det oändliga. Den passar utmärkt som mellanmål eller frukost och bra att ta med i farten. Här får den sällskap av den utsökta kombinationen lakrits och citron. Ett uppskattat och överraskande mellanmål!

Trenden med chiafrön håller i sig. De små fröna måste tillhöra bland de mest omskrivna i hälsoflödet de senaste två åren. Det är lätt att förstå att det blivit så populärt. Det är enkelt, mättande och går att variera i oändlighet (kan därmed ingå i en rad olika kostfilosofier; vego, LCHF, paleo etc).

Fröna, som tillhör en växt av myntasläktet, kommer från Latinamerika. De är rika på protein, omega-3 fetter, zink, magnesium och antioxidanter. Dessutom är de väldigt fiberrika och ett bra sätt att hålla magen i form.

Jag experimenterar gärna med olika smaksättning, i sig själva är de ju ganska smaklösa. Lakrits och citron (mums!) är en kombinationsfavorit som gick hem och blev ett uppskattat mellanmål.

Chiapudding med lakrits och citron (2p)

½ dl chiafrön
2,5 dl kokosmjölk
1 msk pressad citronsaft (Ekologisk citron då skalet skall användas!)
1 tsk lakritspulver
Granatäpple
Rivet citronskal
(ev nötter)

Blanda chiafrön med kokosmjölk, citronsaft och lakritspulver. Låt stå över natten (eller minst 3h). Garnera med granatäpple och rivet citronskal (+ ev lite nötter). Klart!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!