Choklad som amningskost

Choklad som amningskost

Tre kilo av viktökningen i samband med graviditet är avsedd som energiförråd för att producera bröstmjölk. Dessutom behöver man äta cirka 500 kcal extra när man helammar.

KATEGORI: Alla , Näring , Graviditet och amning

Vår lilla dotter är nu tre veckor gammal och har en enorm aptit. Av fettreserverna återstår inte mycket. Choklad som är energitätt, gott och har nu har visat sig gynnsamt vid skiftarbete (återkommande amningar nattetid?) kanske är lösningen!?

Det är en sydkoreansk studie som återges i DN och SvD som rapporterar att flavanolerna i kakaobönan kan motverka den förhöjda risken av hjärt-kärlsjukdom som ses i samband med skiftarbete. Flavonolerna finns även i grönt te, som för ett par dagar sedan rapporterades minska risken för stroke hos äldre; Två till tre koppar grönt te om dagen minskar risken att få så kallad tyst stroke.

Båda studierna presenteras på den europeiska hjärtkonferensen. Andra källor till antioxidanterna flavanoler är vin, bär, frukt och grönsaker.För den ammande kvinnan kan det ändå vara bra att veta att choklad är bland det första som pekas ut när man misstänker överkänslighet hos barnet. Detta samband är emellertid oklart.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!