Citrustider

Citrustider

KATEGORI: Näring

Nu under vinterhalvåret är apelsiner, clementiner, satsumas och grapefrukt som allra bäst. Goda att äta som de är eller att pressa i en juice eller förhöja en sallad.

Citrusfrukterna är rika på C-vitamin. C-vitamin är vattenlösligt, vilket innebär att vi saknar lager av det och således måste det tillföras dagligen. En apelsin ger nästan 90% av det dagliga C-vitaminbehovet. C-vitamin är en viktig antioxidant och har en viktig roll i vårt immunförsvar. Vidare kan c-vitamin underlätta upptaget av vegetabiliskt järn.

I övrigt innehåller citrusfrukterna en del Folsyra. Folsyra är ett B-vitamin, även det vattenlösligt, som är extra viktigt om du planerar för graviditet.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!