D-vitamin en utmaning för MittVal-tjejerna

D-vitamin en utmaning för MittVal-tjejerna

MittVal-tjejernas kostregistreringar visar att de, i likhet med många andra kvinnor, har svårt att få i sig tillräckligt med D-vitamin. Idag träffades vi för att gå igenom ettårs-uppföljningen av kostregistreringen.

KATEGORI: Alla , Näring , Mat , Kvinna , Hälsa

Malin och Cecilia var spända på om de klarat ”läxan”. Vid fjolårets registrering var det mest slående ett alldeles för lågt energiintag som resulterade i att näringsintaget också blev alldeles för lågt.Det var glädjande att se vilka framsteg som gjorts. Mellanmål är nu självklart för båda tjejerna vilket gör att energiintaget ökat, småätandet av mindre näringstäta alternativ har minskat och de upplever att de orkar mer på träningen!

Vidare så hade de förbättrat fettkvaliteten avsevärt. Rikligt med nötter, fröer, avokado, olivolja och oliver finns nu i deras kost. Fortfarande kan de dock bli bättre på fet fisk! Det skulle också bättra på deras D-vitaminintag som visat sig vara en riktig utmaning. Cecilia får i sig ungefär hälften av den dagliga rekommendationen medan Malin bara kommer upp i en fjärdedel.Tjejerna dricker lite eller ingen mjölk. Dessutom använder de ofta smör och sällan margarin vilket gör att de missar berikningen som finns i magra mejeriprodukter och margariner. Margarin innehåller 10 gånger mer D-vitamin än smör. Även matolja är berikad. Ägg (gulan) är en annan bra D-vitaminkälla de skulle kunna äta mer av.Den här tiden på året tillgodoser de sitt D-vitaminbehov via solljuset men det låga intaget blir bekymmersamt vintertid. I synnerhet som deras kalciumintag också är låga. D-vitaminet har till uppgift att reglera blodets kalciumnivåer och därmed av betydelse för skelettets mineralisering.

I första hand stimulerar D-vitamin kalciumupptaget, dessutom minskar det kalciumförlusterna via urinen. Om inte detta räcker för att få upp blodets kalciumkoncentration så ser D-vitamin till att lösa ut kalcium från skelettet med benskörhet som följd.Malin, som ammar, har ökade kalciumförluster på grund av bröstmjölksproduktionen. Ett högre kalciumupptag kompenserar sannolikt för detta men bristfällig D-vitaminstatus är den vanligaste orsaken till minskat kalciumupptag. Cecilia i sin tur är i en ålder när östrogenproduktionen börjar sjunka, vilket leder till förlust av benmassa. Med åldern blir man dessutom sämre på att omvandla solljus till D-vitamin vilket gör att kalciumupptaget minskar. Cecilias långa och slanka kropp, som är gynnsam både i löpspåret och när det gäller de flesta sjukdomar, utgör här ytterligare en riskfaktor.

Fettväven utgör nämligen en reservoar för D-vitamin, dessutom bidrar den till östrogenproduktion. En tyngre kroppshydda medför också en större belastning på skelettet vilket stärker benmassan.Ikväll gör Malin och Cecilia sannolikt varsin smoothie med laktosfri yoghurt, mellanmjölk samt frysta bär och banan. Den avnjuter de medan de reflekterar över återkopplingen av kostregistreringen. Läs gärna om deras reflektioner.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!