D-vitaminbrist är vanligt och allvarligt

D-vitaminbrist är vanligt och allvarligt

D-vitaminbrist är vanligt i västvärlden och konsekvenserna uppmärksammas i augustinumret av British Journal of Nutrition. Det är numera känt att vitamin D utövar sin effekt i nästan alla vävnader och celler i kroppen.

KATEGORI: Övrigt , Näring , Kvinna , Hälsa , Graviditet och amning

Länk - British Journal of Nutrition. Uppemot 200 olika gener bedöms direkt, eller indirekt, regleras av D-vitamin. Gravida kvinnor identifieras som en högriskgrupp när det gäller D-vitaminbrist. I synnerhet mörkhyade kvinnor. Följderna av allvarlig D-vitaminbrist under graviditet kan vara livshotande för barnet, medan mildare brist kan få framtida konsekvenser för barnets hälsa.Det går inflation i studier av D-vitamin och bevisen för att D-vitamin minskar risken för såväl cancer, hjärtsjukdomar och osteoporos samt förtida död blir allt fler.

D-vitamin har uppmärksammats i flera av mina tidigare blogginlägg:
• Samband mellan fetma och D-vitaminbrist
• D-vitamin en utmaning för MittVal-tjejerna
• Burka och slöja kan ge D-vitaminbrist
• Svamp – unik som vegetabilisk D-vitaminkälla 
• Svårt att ersätta mjölken
• Lagra sol inför vinterns mörker
• D-vitamin och idrottsprestation
• D-droppar ersätter AD-droppar från årsskiftet
• D-vitamin är viktigt livet igenom.

Fortsätt njuta av sommarsolen så bildar du D-vitamin i huden. Andra bra tips att få i sig D-vitamin i sommar är att lägga fisk på grillen och svalka sig med en smoothie.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!