Det är smart att äta fisk

Det är smart att äta fisk

Du har säkert hört uttrycket/ordspråket 'man blir smart av fisk'. Åtskilliga studier har belyst sambandet mellan fisk, framförallt fiskfett, och kognitiv kapacitet. Nu visar en färsk dansk studie att skolbarn (8-11 år) som fick en kost rik på järn och omega-3 förbättrade sin skolprestation och läsförståelse mer än kontrollgruppen (som fortsatte med sin ordinarie matsäckslunch).

Länk till studien: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26359192

Det sägs att man blir smart av fisk men tveklöst är det i alla fall så att DET ÄR SMART ATT ÄTA FISK. Fisk och skaldjur är värdefulla ur näringssynpunkt därför att de innehåller flera vitaminer och mineraler som svenskar äter för lite av. Rekommendationen är att både barn och vuxna bör äta 2-3 portioner fisk eller skaldjur i veckan. Det är en rekommendation som bara efterlevs av en tredjedel av befolkningen. Fisk och skaldjur innehåller mycket D-vitamin, jod och selen. Fet fisk (lax, sill, strömming) är rik på omega-3 fettsyror som tycks ha betydelse för såväl minne som inlärningsförmåga.

Tidigare har svenska forskare visat att pojkar som åt fisk en gång i veckan hade 6 procent bättre resultat på intelligenstestet vid mönstring. De som åt fisk dubbelt så ofta presterade hela 12 procent bättre. Detta skulle ju även kunna bero på att intelligenta män äter fisk oftare.

I den färska danska studien däremot förändrade man kosten, en så kallad intervention, och mätte förändringen. Förändringen jämfördes sedan med förändringen från en kontrollgrupp vars kost inte ändrats. Kostinterventionen bestod i skolmåltider rika på bland annat fisk, kål, nötter och bär. Forskarna bakom studien beräknar att fiskfettet kan förklara 20 % av interventionens effekt. Dessutom uppmättes bättre hälsomarkörer så som lägre blodtryck, bättre blodfetter och förbättrad insulinkänslighet.

Många lever med föreställningen att det är svårt med fisk. Egentligen är det väldigt enkel och snabb mat. Både fisk och skaldjur har maximalt några minuters tillagningstid och är lämpligt för vardagsmiddagarna som skall gå undan. Dessutom finns det lax (rökt, gravad, rimmad), makrill (rökt och i tomatsås) och sill som man kan ha på mackan. Fisk behöver ju inte nödvändigtvis ätas till lunch eller middag. På bilden en urgod lunchmacka med rökt makrill och äggröra. Något för lunchmatsäcken till de danska barnen som missade interventionen kanske!?

Tänk dock på att all fisk inte är nyttig. Barn och ungdomar bör, precis som gravida och ammande kvinnor, vara försiktiga med fet fisk som vildfångad lax, öring och strömming/sill från hela Östersjön som kan vara rik på tungmetaller. Ta del av livsmedelsverkets film: https://www.youtube.com/watch?v=0xoo_6rovyU


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!