En bra dag börjar med en bra frukost!

En bra dag börjar med en bra frukost!

Det är inte utan anledning som frukosten ofta kallas dagens viktigaste måltid. När du vaknar på morgonen så har kroppen fastat hela natten. Du måste få upp blodsockret så att hjärnan och övriga kroppen får energi för att kunna prestera.

KATEGORI: Alla

Forskning visar att de som äter ordentlig frukost presterar bättre i skolan. Minne, humör, koncentration och inlärningsförmåga påverkas positivt av goda frukostvanor. När barn äter frukost så minskar frånvaron i skolan och man kan se större arbetsglädje och bättre arbetsklimat. Personer som äter frukost är dessutom oftast smalare än de som hoppar över frukost.

Det kan förklaras med att man orkar vara mer aktiv och att man inte äter lika mycket senare under dagen som man skulle ha gjort om man kämpat mot hungern hela dagen.En bra frukost innehåller rejält med långsamma och fiberrika kolhydrater så som grovt bröd, osötad müsli eller gröt, frukt eller bär och grönsaker.

Den bör innehålla sparsamt med snabba kolhydrater och sockerrika produkter så som vitt och fiberfattigt bröd, sötade flingor, sylt, juice och marmelad.Att äta sparsamt med socker innebär generellt att du får i dig mer vitaminer och mineraler. Genom att välja långsamma kolhydrater framför de snabba får man dessutom ett jämnare blodsocker.

Ett jämt blodsocker förklarar det minskade suget av att småäta och gör att vi kan bibehålla humör, ork och prestation.Frukosten påverkar faktiskt även blodsockret efter kommande måltider under dagen. Detta kallas för “second-meal effekt”.

Det vill säga om frukosten innehåller långsamma kolhydrater blir blodsockret stabilare även efter lunchen än vad det skulle blivit efter en identisk lunch men där frukosten innehållit mycket snabba kolhydrater och socker. På så sätt får frukosten betydelse även för eftermiddagens prestationer. Gör dig själv en tjänst genom att börja varje dag med en bra frukost! Exempel på bra frukostar och vanliga frukostfällor hittar du på Tasteline.  


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!