En komplett frukost i ett glas!

En komplett frukost i ett glas!

Börja dagen med en Blåbärssmoothie, fungerar även utmärkt som återhämtningsmål efter träning.

Frukosten bör ge oss 20-25 procent av dagens energiintag. Många tycker det är svårt att äta tidigt på morgonen, dessutom är det ofta jäktigt. Här tipsar jag om en energi- och näringsrik smoothie som görs på 1 min och som man kan ta med i farten. Att dricka energi kan underlätta om aptiten är dålig. Rikligt med energi (500 kcal), protein (27 gram!) och näring gör att du står dig flera timmar. En komplett frukost i ett glas alltså! Den fungerar även utmärkt som mellanmål och lämpar sig utmärkt efter träningen!

Tips: Om du dricker den efter träning så förädla den gärna med ½ dl blåbärssoppa. Då blir den ännu godare och kroppen har inga problem att hantera den mängden socker direkt efter avslutad träning (då 517 kcal).

Blåbärssmoothie, 1 portion (räcker till 2 personer om den skall vara som ett mellanmål en inaktiv dag)

1 dl blåbär (tack mamma för att du fyllt min frys med det småländska guldet <3)
1 dl Keso
1,5 dl mjölk (valfri, jag tog Eko mellanmjölk, det är på den energi- och proteininnehållet ovan är beräknat)
½ banan
2 msk jordnötssmör (osötat)
(½ dl blåbärssoppa, gott, perfekt efter träning!)

Mixa alla ingredienser. Toppa ev med lite kokosflingor och blåbär. Drick!


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!