”en våffla innehåller 4000 kalorier”

”en våffla innehåller 4000 kalorier”

Imorgon är det Våffeldagen (eller vårfrudagen tillika Marie Bebådelsedag). Dagen markerar slutet på vintern och början på våren.

KATEGORI: Barn , Alla , Kvinna

I förra veckan när jag var på Stockholms Universitet för att delta i en paneldiskussion med titeln ”Naturvetare har roligare” så hörde jag (som så ofta) någon som med stor säkerhet och mycket eftertryck berättade ”sanningar” om kost för sina kollegor.

Bland annat talade han om att den våffla han ätit dagen innan, med sylt och grädde, varit väldigt god men också väldigt mäktig. Inte så konstigt fortsatte han, han hade fått veta att den innehöll 4 000 kalorier!? Åhörarna nickade instämmande och uppgiften tycktes inte förvåna någon (trots att han befann sig i ett sällskap av naturvetare som kan en hel del om energi).

Om han menar kilokalorier (som de flesta gör när de säger kalorier) så var det en ordentlig våffla som skulle gett vederbörande energi för två hela dagar. En våffla med sylt och vispgrädde innehåller inte två dagars energibehov, men väl 300 kilokalorier så man kan inte äta så många….I morgon blir det linssoppa till middag och våfflor med sylt och grädde till efterrätt!

Tips; min mormor brukade byta ut delar av mjölken mot vichyvatten för att våfflorna skulle bli extra frasiga. Tranegodis; När jag var liten hängde jag alltid upp en strumpa på kvällen innan våffeldagen eller ”Tranedagen”. På morgonen hade tranan varit där och fyllt strumpan med godis. Denna sed verkar inte så utbredd utanför Småland!?


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!