Energi i drycken

Energi i drycken

Du har ätit dig mätt och vill inte ha mer mat men dricker snabbt upp glaset med måltidsdryck. Genast fick du i dig 76 kcal ytterligare.

KATEGORI: Barn , Alla , Övrigt , Kvinna

Det är mer energi än vad du får från ett äpple eller lika mycket energi som i ett portionspaket (10g) smör. Flytande kalorier kan medföra ett större energiintag än många tror. Om man vill hålla energiintaget nere är det bra att begränsa energiinnehållande dryck eftersom det mättar sämre än energi i fast form.

För den som har svårt att få i sig tillräckligt med energi (på grund av exempelvis aptitlöshet eller extremt hög energiförbrukning) kan det vara ett knep att dricka något energiinnehållande för att öka upp sitt energiintag. Vatten, mineralvatten, kaffe och te innehåller ingen energi men annars medför dryck en hel del energi.

  • En burk (33 cl) läsk: 123 kcal
  • En flaska (33 cl) lättöl: 95 kcal
  • Ett glas (2 dl) lättmjölk: 78 kcal
  • Ett glas (2 dl) mellanmjölk: 95 kcal
  • Ett glas (2 dl) standardmjölk: 121 kcal
  • Ett glas (2 dl) färskpressad apelsinjuice: 94 kcal
  • Ett glas (2 dl) saft: 78 kcal
  • En kaffe latte (1 dl standard mjölk): 60 kcal
  • Ett glas (15 cl) rödvin: 112 kcal
  • En stor stark: 233 kcal


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!