Färgstark Höstlunch

Färgstark Höstlunch

Idag finns de flesta råvaror att få tag på året om. Jag tycker ändå det känns bäst att laga mat med säsongens råvaror.

KATEGORI: Barn , Alla , Övrigt , Kvinna

Det är då de smakar som bäst, innehåller mest näring, är klimatsmarta och lätta att få tag på till ett bra pris.Idag kändes det som hösten kom på allvar. Ständiga skurar och kraftiga vindar som gör att det känns extra bra att vara inne i det varma och väldoftande köket. Höstens skafferi är fantastiskt. Det finns gott om svamp, bär och frukt.

Dagens lunch blev lammfärsfyllda paprikor och blomkålsmos. Andra råvaror som har högsäsong i september är äpplen, rotfrukter och bönor.

Blomkålsmos: (4p)1 litet svenskodlat blomkålshuvud i buketter 3 skalade potatisar 2 msk smör½ dl västerbottenost salt peppar finhackad paprika i olika färger persilja.

Lammfärsfyllda paprikor: (4p)6 st paprikor i olika färger 400 g lammfärs 1 hackad vitlöksklyfta 1 msk färsk rosmarin salt & peppar 1 dl matlagningsyoghurt riven västerbottenost. Koka potatis och blomkålsbuketter i lättsaltat vatten tills de mjuknar. Mosa ihop med smör och riven ost. Salta och peppra. Dekorera sedan med finhackad paprika och persilja. Fräs lammfärsen tillsammans med vitlök och rosmarin. Blanda i matlagningsyoghurten, salt och peppar. Låt puttra medan du delar paprikorna på längden och ta bort kärnhus och mellanväggar (låt gärna stjälken sitta kvar).

Lägg paprikorna i en ugnsfast form. Fyll paprikorna med färsen och täck med riven ost Sätt in i ugnen (200 grader) 20-30 min.Läs om hur du kan variera maten efter säsong och vilka köp som är bäst månad för månad på Hälsofrämjandet.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!