Färskpotatisen – en god, mättande och näringsrik knöl med oförtjänt dåligt rykte

Färskpotatisen – en god, mättande och näringsrik knöl med oförtjänt dåligt rykte

Nu kan man äntligen njuta av färskpotatisen. Lätt att laga, enkel att variera och rik på kalium, B- och C-vitamin.

KATEGORI: Alla , Näring , Mat , Hälsa

Cecilia undrade vid vårt möte varför så många valde bort potatis. Hennes teori var att det framförallt handlade om en dålig smakupplevelse som bottnar i ovarsam hantering och dåliga exemplar. Överkokt och långtidsuppvärmd potatis i storkök och lunchrestauranger är ju ingen smaksensation direkt. Det är skillnad på potatis och potatis.

Lagom kokt färskpotatis tycker jag är en riktig delikatess. Med smör, salt och exempelvis dill eller rosmarin förhöjer man smaken ytterligare. Dessutom tycker jag att kokt färskpotatis smakar underbart även dagen efter, utmärkt i exempelvis en potatissallad.På senare tid har potatisen ifrågasatts. Den har ersatts av modernare och importerade kolhydratkällor och totalt bannlysts av GI-anhängare och låg-kolhydrat-förespråkare. Fettfobin har ersatts av en jakt på kolhydrater och potatisen är särskilt utsatt. Mellan åren 1990 och 2002 minskade svenskarnas konsumtion av potatis från 60 kg per person och år till 42 kg. Själv ställer jag mig väldigt tveksam till att potatisen skulle vara en stor bov i överviktsproblematiken. Ett högt GI har förvisso visat sig associerat med övervikt. Kokt färskpotatis har ett GI på 60-70, vilket är högre än för exempelvis ris eller pasta med lång koktid. Däremot innehåller en normalportion färskpotatis förhållandevis lite tillgängliga kolhydrater.

Det gör att den totala ”sockerberlastningen” (GL) för kroppen när man äter potatis blir lägre än för både ris och pasta.Kokt potatis upplevs tvärtom ofta som mättande. I en studie publicerad i European Journal of Clinical Nutrition jämfördes mättnaden när man intog likvärdig energimängd från 38 vanliga livsmedel. Den kokta potatisen stod sig bäst och uppvisade till exempel en sju gånger så hög mättnad som crossianter som var sämst.

Läs mer om de oändliga sätten att tillaga potatis, om näringsvärden och olika sorter på Merpotatis.nu, en sida som hoppas väcka matlust och intresse för att laga mat med potatis och som finansieras med stöd av Europeiska Unionen och Lantbrukarnas Riksförbund.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!