Fel kost riskerade stjälpa OS-drömmen

Fel kost riskerade stjälpa OS-drömmen

Carl-Johan Bergman trotsade mina varningar och experimenterade på eget bevåg med en alldeles för kolhydratfattig kost.

KATEGORI: Alla , Prestation

media kan man läsa om hur avsaknaden av pasta, ris och bröd innebar att han fick bukt med en krånglande mage, men återhämtningen och den extra växeln i spåret uteblev samtidigt som han blev infektionskänslig. Strax innan jul fick han nog och återinförde kolhydraterna. Resultaten lät inte vänta på sig. Med en dryg månad kvar till OS så stod han i helgen på pallen igen.Att träna med lite kolhydrater gör att man blir bättre på att utnyttja fett som bränsle, även vid högre intensiteter.

En hög fettförbränningskapacitet gör att man kan få kroppens begränsade kolhydratdepåer att räcka längre. Kolhydrater är ett mer högoktanigt bränsle än fett vilket innebär att man kan få ut en högre effekt vid samma syretillgång.När kolhydraterna, som begränsas till ett halvt kilo (fördelat i muskulatur och lever), tar slut tvingas man över på fettförbränning med en prestationssänkning som följd. Om man kan fördröja övergången till ren fettförbränning är det naturligtvis fördelaktigt.

En duktig fettförbrännare blir alltså duktig på att förvalta kolhydratkapitalet, men det gäller att ha ett kapital att förvalta. Med otillräckligt med kolhydrater i kosten riskerar man att inte fylla på sina glykogen(kolhydrat)lager och tvingas över på fettförbränning direkt. Skidskytte innebär, oavsett distans, relativt korta tävlingstider som gör att välfyllda kolhydratdepåer räcker loppen igenom. Detta utan att man behöver vara en extremt duktig fettförbrännare.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!