Fet av fett?

Fet av fett?

Efter att vi under flera år varnats för feta livsmedel och lärt oss att leta efter nyckelhålsmärkta produkter och lågfettalternativ så har det mediala kostbudskapet vänt.

KATEGORI: Barn , Alla , Kvinna

Det är inte längre fettet som gör oss feta utan kolhydraterna!? Läkare skriver på DN-debatt att det är lika dumt att tro att vi blir feta av fett som att vi blir gröna av grönsaker.

Medan Livsmedelsverket menar att Socialstyrelsens gamla rekommendation om 6-8 skivor bröd om dagen fortfarande gäller så finns en uppsjö dieter (Atkins, Montignac, GI, Stenålderskost etc) som har det gemensamt att att vi bör begränsa kolhydratintaget. Vad skall man tro egentligen? Kalla Fakta hade igår  underrubriken Fettkriget där man granskade de vetenskapliga bevisen för huruvida fett är farligt.

Trendskiftet bottnar i argumentet att trots att fettintaget minskat de senaste åren så blir vi allt fetare. Detta framhålls i TV4-s morgonsoffa av förespråkare för lågkolhydratkost. Resonemanget är att kolhydratintaget, framförallt snabba kolhydrater och socker, leder till blodsockersvängningar och insulinpåslag vilket stimulerar aptiten och gör att vi äter mer.

Dieterna som framhålls bygger istället på att vi skall äta rikligt med protein, som mättar mer per kalori. Jag undrar varför man framhåller kopplingen mellan minskat fettintag och eskalerande fetma men undviker att göra andra kopplingar mellan konsumtionsstatistik och övervikt. Enligt statistik från jordbruksverket så är t.ex även proteinintaget högre än någonsin samtidigt som vi blir allt fetare. Däremot har sockerintaget, som alltså framhålls som förklaringen till den eskalerade fetmaepedemien, inte ökat. En rad paradoxer alltså och sista ordet lär inte vara sagt.


Bloggat av

LINDA BAKKMAN

Linda Bakkman är Näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap. Linda arbetar med forskning, undervisning och kostrådgivning, det senare för flera av Sveriges mest framgångsrika idrottare. Nedan kan du se de tre senaste inläggen hon gjort på bloggen.


Har du en fruktskål på bordet jämte vasen med tulpaner? Tycker du att både frukten och blommorna ”vissnar” snabbt? Tänker du att juicen du pressar innehåller likvärdigt med vitamin som frukten? Ett blogginlägg om hur du bäst förvarar frukt och grönt för bättre hållbarhet, smak och näring.

Associerar du raw food med näringsrikt, fräscht och hälsosamt? Vid tillagning och varmhållning påverkas näringsinnehållet i råvaran. Men det behöver inte nödvändigtvis bli sämre. Näringsförluster kan ske i olika omfattning, av olika anledningar och beror på näringsämnets känslighet. Men näringsutbytet kan också öka med tillagning. Beroende på vilken råvara vi använder och vilket näringsämne vi är ute efter så kan vi maximera näringsutbytet med rätt val av tillagningsmetod.

Många uttrycker en oro för att mycket av näringsvärdet förloras när vi hettar upp och fryser mat. Samtidigt skall vi komma ihåg att samma utveckling gett oss en möjlighet att få tillgång till de flesta råvaror året om. Det finns emellertid en del enkla tips för hur vi bör behandla vår mat för att få ut maximalt med näring. Färskt och rått är inte alltid bäst! Näringsmässigt kan det till och med vara bättre med fryst!